Do 31 grudnia 2016 r. minister finansów przekazuje na wyodrębniony rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa środki finansowe na wydatki niewygasające.
Na mocy art. 263 ust. 2 i 5 ustawy o finansach publicznych, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego (tzw. wydatki niewygasające). Wykaz musi określać ostateczny termin dokonania każdego wydatku w nim ujętego w następnym roku budżetowym. Łącznie z wykazem wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego, organ stanowiący zobowiązany jest do ustalenia planu finansowego tych wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem wydatków majątkowych. Środki finansowe na wydatki ujęte w wykazie wydatków niewygasających gromadzone są na wyodrębnionym subkoncie podstawowego rachunku bankowego jednostki samorządu terytorialnego.
Regulacje prawne zawarte w art. 263 ustawy o finansach publicznych nie wnoszą ograniczeń co do rodzaju czy zakresu wydatków wskazywanych do wykazu wydatków niewygasających. W praktyce są to wydatki jednostki samorządu terytorialnego, których cykl realizacji wykracza poza dany rok budżetowy, a które są zaplanowane w budżecie jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, iż wydatki niewygasające to wydatki na zaplanowane zadania, które posiadają zabezpieczone środki finansowe, ale z różnych przyczyn nie zostaną wykonane do końca roku budżetowego. Mogą to być np. wydatki inwestycyjne jednostki budżetowej przeznaczone na modernizację boiska sportowego gimnazjum, wydatki inwestycyjne jednostki budżetowej na modernizację stołówki szkolnej, wydatki bieżące np. zakup pomocy dydaktycznych, których realizacja nie dojdzie do skutku w danym roku budżetowym, a na które jednostka posiada środki w planie finansowym.
Niezbędnym warunkiem przedłużenia poza rok budżetowy finansowania wydatków stanowiących wydatki niewygasające jest posiadanie odpowiednich środków finansowych, zgromadzenie ich przed zakończeniem roku budżetowego oraz przekazanie na wyodrębnione subkonto rachunku bankowego.
W następnym roku budżetowym wydatki niewygasające określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego realizowane są na podstawie planu finansowego wydatków niewygasających. Plan ten jest niezależny od budżetu uchwalonego na dany rok kalendarzowy. Warto dodać, iż plan finansowy wydatków niewygasających terminy nie może być zmieniany, jak również nie można korygować terminów realizacji wydatków. Niewykonanie wydatków niewygasających w terminach określonych w planie finansowym skutkuje zwrotem niewykorzystanych środków na rachunek dochodów budżetowych.