Ministerstwo Finansów przedstawiło najnowsze dane dotyczące szacunkowego wykonania budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r. W stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. dane te wynoszą:

  • dochody 324 mld zł, czyli 53,6 proc.
  • wydatki 337,1 mld zł, czyli 50,1 proc.
  • deficyt 13,1 mld zł, czyli 19,3 proc.

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r.

W okresie styczeń – lipiec 2023 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 10,7 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – lipiec 2022 r. o ok. 7,8 mld zł. 

Czytaj w LEX: Gonet Wojciech, Suchodolski Bartłomiej, Stabilność dochodów i wydatków publicznych w sytuacjach kryzysowych w kontekście realizacji zadań publicznych >

W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:

  • dochody z podatku VAT były wyższe o 6 proc. (ok. 7,9 mld zł),
  • dochody z podatku PIT były niższe o 16 proc. (ok. 7,1 mld zł),
  • dochody z podatku CIT były wyższe o 8,6 proc. (ok. 3,9 mld zł),
  • dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 5,8 proc. (ok. 2,7 mld zł),
  • dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były niższe o 2,9 proc. (ok. 0,1 mld zł ).

W okresie styczeń – lipiec 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 37,3 mld zł i było wyższe o ok. 2,5 mld zł (7,2 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2022 r.

Czytaj w LEX: Kuca Grzegorz, Problem deprecjonowania budżetu państwa >

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2023 r. wyniosło 337,1 mld zł, tj. 50,1  proc. planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2022 (278,6 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 58,5 mld zł, tj. 21 proc.

Wyższe wykonanie wydatków odnotowano w części 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 21,0 mld zł) co związane było z przejęciem od jednostek samorządu terytorialnego od czerwca 2022 r. zadania związanego z wypłatą świadczenia 500+. Jednocześnie, głównie w wyniku tej zmiany, niższe wykonanie odnotowano w budżetach wojewodów (mniej o 17,6 mld zł). Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 25,1 mld zł i było wyższe od wykonania w tym samym okresie roku 2022 o 4,7 mld zł tj. ok 22,9 proc.

Ponadto w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 7,7 mld zł w związku ze wzrostem wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano więcej o 17,4 mld zł głównie w wyniku wzrostu kosztów obsługi długu krajowego w efekcie wzrostu stóp procentowych. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach części 29 – Obrona narodowa o 15,5 mld zł w związku ze zwiększonymi potrzebami w zakresie zakupu uzbrojenia.

Ponadto, niższe wykonanie odnotowano w wydatkach z tytułu środków własnych Unii Europejskiej (mniej o ok. 2,2 mld zł) co było spowodowane rozliczeniem nadpłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie przez pomniejszenie raty składki za miesiąc marzec oraz rozliczeniem w styczniu br. korekty budżetu za 2022 r. przez pomniejszenie składki do UE za ten miesiąc. Po siedmiu miesiącach 2023 r. zanotowano również niższe niż planowano wpłaty z tytułu należności celnych.

 

Nowość
Finanse publiczne. Komentarz
-60%
Nowość

Joanna M. Salachna, Marcin Tyniewicki

Sprawdź  

Cena promocyjna: 151.6 zł

|

Cena regularna: 379 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 189.49 zł