Odpowiedź:
Zawieszenie działalności przez kontrahenta nie wyklucza ujęcia w kosztach podatkowych poniesionych na jego rzecz wydatków.
Uzasadnienie:
Koszty remontu siedziby spółki to koszy pozostające w pośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, są zatem kosztami podatkowymi. (art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f. Koszty tego rodzaju nie zostały przy tym wymienione w art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f. jako wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Nie zostały w szczególności wskazane w art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f. koszty poniesione na rzecz kontrahenta, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej. W efekcie nie ma przeszkód, by udokumentowane przedmiotowym rachunkiem wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych. Konsekwencje prowadzenia działalności gospodarczej dotkną zatem jedynie zawieszonego przedsiębiorcy. Analiza ponoszonych w czasie zawieszenia działalności gospodarczej przychodów nie powinna prowadzić do wniosku, że kontrahent, mimo zawieszenia, w rzeczywistości dalej wykonywał działalność gospodarczą. Zgodnie zaś z art. 14a ust. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.), w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:
- ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
- ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;
- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
- ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;
- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.
Nie może zatem wykonywać w czasie zawieszenia działalności gospodarczej. W związku z wykonaną usługą kontrahent powinien był odwiesić działalność, niedopełnienie tego obowiązku nie przesądza jednak o braku kosztów po stronie spółki.
Krzysztof Klimek
Odpowiedzi udzielono 4.12.2015 r.
Czy zawieszenie działalności przez kontrahenta wyklucza ujęcie w kosztach podatkowych poniesionych na jego rzecz wydatków?
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Jesteśmy spółką jawną (pełne księgi, podatek liniowy), badaną przez biegłego rewidenta. Spółka swoją siedzibę ma we własnym budynku. W marcu dokonywała drobnych napraw uszkodzonych schodów. Kontrahent świadczący usługi wystawił rachunek. Przed zaksięgowaniem dokonaliśmy sprawdzenia kontrahenta w GUS i okazało się, że w listopadzie 2014 r. zawiesił działalność. Ponadto we wrześniu 2015 r. odwiesił ją i według wyszukiwarki regon w październiku 2015 r. znów zawiesił. Czy taki wydatek może być kosztem uzyskania przychodu?