Zleceniobiorca wystawia dla zleceniodawcy w jednym miesiącu dwa rachunki.
Czy może w każdym z nich odliczać koszty uzyskania przychodu?
Koszty uzyskania przychodów powinny być uwzględnione w obu rachunkach.
W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f., koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 u.p.d.o.f. - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe w części finansowanej przez ubezpieczonego, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
W art. 13 pkt 8 u.p.d.o.f. uregulowane zostały przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów z umów o zarządzanie.
Powyższe oznacza, iż w przypadku zleceniobiorców ustawodawca ukształtował ich koszty na poziomie 20% uzyskiwanych przychodów (po odjęciu składek na ubezpieczenia społeczne). Koszty te przysługują niezależnie od ilości wypłat w danym miesiącu – jeżeli np. zleceniobiorca w danym miesiącu wystawi dwa rachunki – koszty powinny być uwzględnione w obu przypadkach.
Powyższe ma zastosowanie do umów z polskimi rezydentami podatkowymi w sytuacji, gdy umowa opiewa na kwotę wyższą niż 200 zł. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., w przypadku nierezydentów zryczałtowany podatek wynosi 20% bez kosztów uzyskania przychodów. W myśl zaś art. 30 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.f., w przypadku umów do 200 zł kosztów nie stosuje, a podatek pobiera w formie ryczałtu 18%. Do końca 2010 r. limitem była objęta należność miesięczna, a od 1 stycznia 2011 r. – należność wynikająca z poszczególnej umowy.
Czy może w każdym z nich odliczać koszty uzyskania przychodu?
Koszty uzyskania przychodów powinny być uwzględnione w obu rachunkach.
W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f., koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 u.p.d.o.f. - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe w części finansowanej przez ubezpieczonego, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
W art. 13 pkt 8 u.p.d.o.f. uregulowane zostały przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów z umów o zarządzanie.
Powyższe oznacza, iż w przypadku zleceniobiorców ustawodawca ukształtował ich koszty na poziomie 20% uzyskiwanych przychodów (po odjęciu składek na ubezpieczenia społeczne). Koszty te przysługują niezależnie od ilości wypłat w danym miesiącu – jeżeli np. zleceniobiorca w danym miesiącu wystawi dwa rachunki – koszty powinny być uwzględnione w obu przypadkach.
Powyższe ma zastosowanie do umów z polskimi rezydentami podatkowymi w sytuacji, gdy umowa opiewa na kwotę wyższą niż 200 zł. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., w przypadku nierezydentów zryczałtowany podatek wynosi 20% bez kosztów uzyskania przychodów. W myśl zaś art. 30 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.f., w przypadku umów do 200 zł kosztów nie stosuje, a podatek pobiera w formie ryczałtu 18%. Do końca 2010 r. limitem była objęta należność miesięczna, a od 1 stycznia 2011 r. – należność wynikająca z poszczególnej umowy.