Jak rozliczyć wydawane maskotki, jaką dokumentacją powinna dysponować spółka? Czy mogłaby potraktować wydawane maskotki jako prezenty o małej wartości, prowadząc ewidencję obdarowanych (imię i nazwisko)?
Odpowiedź
W mojej ocenie wydatek na nabycie maskotek będzie kosztem uzyskania przychodów CH. Z uwagi na brak bezpośredniego związku z przychodem, będzie to koszt podatkowy o charakterze pośrednim. To zaś oznacza, że koszt ten będzie mógł być uwzględniony w rozliczeniu podatkowym CH w momencie jego poniesienia. Jedynie dla celów dowodowych uważam, że CH powinno posiadać jakiś rodzaj dokumentacji potwierdzającej wydanie maskotek klientom (np. dzienne protokoły ilości wydanych maskotek).
Uzasadnienie
Aby możliwe było uznanie poniesionego wydatku za koszt uzyskania przychodów, musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodu podatkowego bądź przynajmniej w celu zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Zasada ta wynika z art. 15 ust. 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej u.p.d.o.p. W mojej ocenie w okolicznościach wskazanych w opisie pytania koszt nabycia maskotek powinien być uznany za koszt uzyskania przychodów CH. Wprawdzie nie jest to koszt bezpośrednio związany z jego przychodami podatkowymi, ale niewątpliwie wiąże się z tymi przychodami w sposób pośredni, gdyż zwiększona sprzedaż poszczególnych najemców prowadzących sklepy w CH wpływa też na zwiększenie przychodów samego CH.
Koszty pośrednio związane z przychodami podatkowymi mogą być potrącone w rachunku podatkowym podatnika zasadniczo w momencie poniesienia (art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.). Momentem poniesienia kosztu jest zaś – zgodnie z art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p. – dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano).
Koszt nabycia maskotek będzie zatem mógł być uwzględniony w rozliczeniu podatkowym CH w momencie jego poniesienia, niezależnie od momentu faktycznego wydania maskotek klientom (tak też np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 4.02.2013 r., IPTPB3/423-404/12-2/MF).
W związku z powyższym w mojej ocenie, dla celów zaliczenia wydatku, o którym mowa, do kosztów podatkowych CH, nie jest wymagana żadna specjalna dokumentacja. Jedynie dla celów dowodowych warto zadbać o jakiś rodzaj dowodów świadczących o wydaniu nagród klientom (jak np. dzienne protokoły o ilości wydanych maskotek). Nie ma jednak wymogu zbierania danych osobowych klientów, którzy otrzymali maskotki z uwagi na nieprzekroczenie limitu 200 zł wartości maskotek i związane z tym zwolnienie w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Autor odpowiedzi: Mariusz Pogoński
Odpowiedzi udzielono 30.08.2017 r.
Czy spółka może zaliczyć koszty zakupu maskotek w koszty podatkowe?
Pytanie pochodzi z Vademecum Głównego KsięgowegoSpółka jest właścicielem centrum handlowego (CH) i w ramach prowadzonych działań marketingowych zamierza zorganizować akcję promocyjną pod hasłem Wymieniaj nalepki na maskotki. Działania marketingowe mają na celu promować najemców i zwiększyć ich przychody, co w efekcie końcowym spowoduje wzrost przychodów spółki (właściciela CH). Część najemców płaci czynsz jako procent od osiągniętego obrotu, a inni rozliczają się po zakończeniu roku z osiągniętych obrotów. Akcja promocyjna, zorganizowana przez właściciela CH, ma polegać na tym, iż za każde wydane 50 zł w sklepach na terenie CH najemca (dany sklep) wydaje nalepkę. Każdy klient, który zbierze 8 nalepek (wyda w sklepach 400 zł), otrzyma jedną maskotkę. Koszt zakupu maskotek poniosła spółka, cena jednej maskotki to 32 zł netto (39,36 brutto).Czy spółka może zaliczyć koszty zakupu maskotek w koszty podatkowe (CIT)? Jakie obciążenia podatkowe spoczywają na spółce?