Podatnik ma zawieszoną działalność gospodarczą od 5 stycznia 2009 r. do 5 stycznia 2011 r. W trakcie tego zawieszenia ponosi koszty, takie jak: opłata za parking, opłaty telefon, Internet.
Czy koszty takie mogą być księgowane w trakcie roku?
Podatnik chce wysłać do urzędu skarbowego rozliczenie za rok 2009 (oprócz działalności pracuje na umowę o pracę).
Czy te koszty może wpisać do tego rozliczenia, czy musi czekać aż odwiesi działalność?
W lutym 2010 r. sprzedał samochód, który był jego środkiem trwałym, czy jeżeli mógłby wpisać takie koszty (ok. 4000 zł), to czy może 50% straty odliczyć od dochodu ze sprzedaży samochodu?
Kiedy musi rozliczyć sprzedaż takiego samochodu: w marcu 2010 r., czy też w rozliczeniu rocznym za 2010 r.?
1) Można potrącić w kosztach uzyskania przychodów za 2010 r. ponoszone wydatki (także ponoszone w okresie zawieszenia działalności).
2) Należy wykazać przychód ze sprzedaży środka trwałego w rozliczeniu rocznym za 2010 r. Nie trzeba płacić zaliczek już w kwietniu 2010 r. (za marzec 2010 r.). W rozliczeniu rocznym za 2010 r. będzie można rozliczyć stratę z lat wcześniejszych.
Ad. 1)
Przepisy dotyczące zawieszenia działalności gospodarczej nie zabraniają rozliczania kosztów uzyskania przychodów w okresie zawieszenia działalności. Z żadnych przepisów nie wynika, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnik nie może uwzględniać kosztów uzyskania przychodów.
Co więcej – przepis art. 14a ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) - dalej u.s.d.g., stanowi, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Przepis art. 14a ust. 4 pkt 2 u.s.d.g. precyzuje, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Koszty uzyskania przychodów to koszty, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodów albo zabezpieczenia, bądź zachowania ich źródła – zob. art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) - dalej u.p.d.o.f.
Wydaje się, że można traktować ponoszone koszty stałe – abonament za Internet, telefon oraz opłaty parkingowe – jako koszty związane z zabezpieczeniem źródła przychodów. Są one bowiem związane z tym źródłem przychodów (wprawdzie pozostającym w stanie zawieszenia, ale istniejącym). Umowy – skutkujące ponoszeniem tych kosztów – zostały zaś zawarte jeszcze przed zawieszeniem działalności. Można więc potraktować ponoszone koszty jako koszty uzyskania przychodów (koszty zabezpieczenia źródła przychodów).
Ponoszone wydatki są zatem jak najbardziej kosztami podatkowymi i mogą być uwzględnione w roku ich poniesienia (art. 22 ust. 4 u.p.d.o.f.) w składanym zeznaniu rocznym (pamiętać należy, że o ile zawieszenie działalności zwalnia podatnika z obowiązków płacenia miesięcznych zaliczek na podatek, o tyle nie zwalnia z obowiązku złożenia zeznania rocznego i rozliczenia się z podatku należnego za cały rok podatkowy). Nie należy ich uwzględniać po wznowieniu (odwieszeniu) działalności, lecz w roku bieżącym (roku poniesienia).
Ad. 2)
Z przepisów u.s.d.g. wynika, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie (art. 14a ust. 4 pkt 3 u.s.d.g.).
Jak już wskazywano – podatnik w okresie zawieszenia działalności jest zwolniony od obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy. Powinien jednak wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa, w tym składać zeznanie roczne.
Należy zatem wykazać przychód ze sprzedaży środka trwałego w rozliczeniu rocznym za 2010 r. (to bowiem w 2010 r. został uzyskany przychód). Nie trzeba płacić zaliczek już w kwietniu 2010 r. (za marzec 2010 r.).
Przepis art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f. stanowi, że o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Przepis powyższy w żaden sposób nie jest ograniczony w jego zastosowaniu, co do podatników, którzy zawiesili działalność. Jeśli zatem tylko będzie z czego odliczyć stratę (jeśli zostanie wykazany dochód w zeznaniu rocznym za 2010 r.), to będzie można od tego dochodu odliczyć kwotę straty z lat wcześniejszych (nie więcej niż 50% tej straty).
Czy koszty takie mogą być księgowane w trakcie roku?
Podatnik chce wysłać do urzędu skarbowego rozliczenie za rok 2009 (oprócz działalności pracuje na umowę o pracę).
Czy te koszty może wpisać do tego rozliczenia, czy musi czekać aż odwiesi działalność?
W lutym 2010 r. sprzedał samochód, który był jego środkiem trwałym, czy jeżeli mógłby wpisać takie koszty (ok. 4000 zł), to czy może 50% straty odliczyć od dochodu ze sprzedaży samochodu?
Kiedy musi rozliczyć sprzedaż takiego samochodu: w marcu 2010 r., czy też w rozliczeniu rocznym za 2010 r.?
1) Można potrącić w kosztach uzyskania przychodów za 2010 r. ponoszone wydatki (także ponoszone w okresie zawieszenia działalności).
2) Należy wykazać przychód ze sprzedaży środka trwałego w rozliczeniu rocznym za 2010 r. Nie trzeba płacić zaliczek już w kwietniu 2010 r. (za marzec 2010 r.). W rozliczeniu rocznym za 2010 r. będzie można rozliczyć stratę z lat wcześniejszych.
Ad. 1)
Przepisy dotyczące zawieszenia działalności gospodarczej nie zabraniają rozliczania kosztów uzyskania przychodów w okresie zawieszenia działalności. Z żadnych przepisów nie wynika, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnik nie może uwzględniać kosztów uzyskania przychodów.
Co więcej – przepis art. 14a ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) - dalej u.s.d.g., stanowi, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Przepis art. 14a ust. 4 pkt 2 u.s.d.g. precyzuje, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Koszty uzyskania przychodów to koszty, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodów albo zabezpieczenia, bądź zachowania ich źródła – zob. art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) - dalej u.p.d.o.f.
Wydaje się, że można traktować ponoszone koszty stałe – abonament za Internet, telefon oraz opłaty parkingowe – jako koszty związane z zabezpieczeniem źródła przychodów. Są one bowiem związane z tym źródłem przychodów (wprawdzie pozostającym w stanie zawieszenia, ale istniejącym). Umowy – skutkujące ponoszeniem tych kosztów – zostały zaś zawarte jeszcze przed zawieszeniem działalności. Można więc potraktować ponoszone koszty jako koszty uzyskania przychodów (koszty zabezpieczenia źródła przychodów).
Ponoszone wydatki są zatem jak najbardziej kosztami podatkowymi i mogą być uwzględnione w roku ich poniesienia (art. 22 ust. 4 u.p.d.o.f.) w składanym zeznaniu rocznym (pamiętać należy, że o ile zawieszenie działalności zwalnia podatnika z obowiązków płacenia miesięcznych zaliczek na podatek, o tyle nie zwalnia z obowiązku złożenia zeznania rocznego i rozliczenia się z podatku należnego za cały rok podatkowy). Nie należy ich uwzględniać po wznowieniu (odwieszeniu) działalności, lecz w roku bieżącym (roku poniesienia).
Ad. 2)
Z przepisów u.s.d.g. wynika, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie (art. 14a ust. 4 pkt 3 u.s.d.g.).
Jak już wskazywano – podatnik w okresie zawieszenia działalności jest zwolniony od obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy. Powinien jednak wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa, w tym składać zeznanie roczne.
Należy zatem wykazać przychód ze sprzedaży środka trwałego w rozliczeniu rocznym za 2010 r. (to bowiem w 2010 r. został uzyskany przychód). Nie trzeba płacić zaliczek już w kwietniu 2010 r. (za marzec 2010 r.).
Przepis art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f. stanowi, że o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Przepis powyższy w żaden sposób nie jest ograniczony w jego zastosowaniu, co do podatników, którzy zawiesili działalność. Jeśli zatem tylko będzie z czego odliczyć stratę (jeśli zostanie wykazany dochód w zeznaniu rocznym za 2010 r.), to będzie można od tego dochodu odliczyć kwotę straty z lat wcześniejszych (nie więcej niż 50% tej straty).