Czy otrzymana dotacja ze środków unijnych na realizację projektu (zakup środków trwałych, wynagrodzenia pracowników, zakup wyposażenia, czynsz za lokal) w ramach działania 8.1 jest przychodem podatkowym?
Dotacja obejmuje 85% poniesionych kosztów a 15% ponosi firma. Prowadzimy PKPiR. Dotacja otrzymywana jest w transzach po przedstawieniu przez firmę faktur na zakup i zapłaceniu przelewem wszystkich poniesionych kosztów. W PKPiR dokonujemy zapisu kosztów z każdej faktury w wysokości 15%, a nie w całości. Otrzymanej dotacji nie zapisujemy w pozostałych przychodach. Amortyzację zapisujemy w koszty w tej części, która nie jest refundowana. Dotacje otrzymujemy w kwocie netto, VAT odliczamy w całości.
Czy sposób ewidencji jest poprawny?
Postępowanie określone w pytaniu należy uznać za prawidłowe – podatnik może zaliczyć do kosztów poniesione wydatki w części przez siebie finansowanej (15%) – albo bezpośrednio, albo pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne. Pozostała część, gdyby została zaliczona do kosztów musiałaby być następnie wystornowana.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 i 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f. – wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). W myśl zaś art. 23 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W myśl zaś art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f. do kosztów nie zalicza się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa między innymi w art. 21 ust. 1 pkt 129 i 137.
Powyższe powoduje, że postępowanie określone w pytaniu należy uznać za prawidłowe – podatnik może zaliczyć do kosztów poniesione wydatki w części przez siebie finansowanej (15%) – albo bezpośrednio, albo pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne. Pozostała część, gdyby została zaliczona do kosztów musiałaby być następnie wystornowana. Jeżeli dotacja byłaby przyznana w kwocie netto, VAT podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. W przypadku natomiast, gdy dotacja byłaby przyznana w kwocie brutto, firma uzyskuje dodatkową korzyść (otrzymuje kwotę, którą następnie odlicza). Żaden przepis nie nakazuje przy tym zaliczyć odliczony VAT do przychodów.
Dotacja obejmuje 85% poniesionych kosztów a 15% ponosi firma. Prowadzimy PKPiR. Dotacja otrzymywana jest w transzach po przedstawieniu przez firmę faktur na zakup i zapłaceniu przelewem wszystkich poniesionych kosztów. W PKPiR dokonujemy zapisu kosztów z każdej faktury w wysokości 15%, a nie w całości. Otrzymanej dotacji nie zapisujemy w pozostałych przychodach. Amortyzację zapisujemy w koszty w tej części, która nie jest refundowana. Dotacje otrzymujemy w kwocie netto, VAT odliczamy w całości.
Czy sposób ewidencji jest poprawny?
Postępowanie określone w pytaniu należy uznać za prawidłowe – podatnik może zaliczyć do kosztów poniesione wydatki w części przez siebie finansowanej (15%) – albo bezpośrednio, albo pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne. Pozostała część, gdyby została zaliczona do kosztów musiałaby być następnie wystornowana.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 i 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f. – wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). W myśl zaś art. 23 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W myśl zaś art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f. do kosztów nie zalicza się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa między innymi w art. 21 ust. 1 pkt 129 i 137.
Powyższe powoduje, że postępowanie określone w pytaniu należy uznać za prawidłowe – podatnik może zaliczyć do kosztów poniesione wydatki w części przez siebie finansowanej (15%) – albo bezpośrednio, albo pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne. Pozostała część, gdyby została zaliczona do kosztów musiałaby być następnie wystornowana. Jeżeli dotacja byłaby przyznana w kwocie netto, VAT podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. W przypadku natomiast, gdy dotacja byłaby przyznana w kwocie brutto, firma uzyskuje dodatkową korzyść (otrzymuje kwotę, którą następnie odlicza). Żaden przepis nie nakazuje przy tym zaliczyć odliczony VAT do przychodów.