Odpowiedź:

Tak, należy opłacać składkę na Fundusz Pracy, jeżeli łącznie z obydwu tytułów do obowiązkowego ubezpieczenia społecznego pracownik/zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (tekst jedn.: Dz. U. 2015 r. poz. 2008 z późn. zm.) – dalej u.m.w.p., i nie zaistnieje żadna z przesłanek do zwolnienia z obowiązku opłacania składek.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 1 ustawy  z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149) – dalej u.p.z. obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, ustalone od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca, co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (lub nie mniej niż 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w pierwszym roku pracy) opłacają m.in. pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne za osoby pozostające w stosunku pracy oraz wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług.
Stosownie do art. 104 ust. 3 u.p.z w przypadku gdy wyżej wskazane kwoty pochodzą z różnych źródeł, obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy powstaje wtedy, gdy łączna kwota stanowiąca podstawę wymiaru składek wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę lub nie mniej niż 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w pierwszym roku pracy.
Wyłączenia od obowiązku opłacania składek wskazane są w art. 104a-105 u.p.z. i dotyczą:
1) pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy począwszy od pierwszego miesiąca po powrocie z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego;
2) osoby zatrudnione, które ukończyły 50 rok życia i w okresie 30 dni przed zatrudnieniem pozostawały w ewidencji bezrobotnych powiatowego urzędu pracy przez okres 12 miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o pracę;
3) skierowanych zatrudnionych bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30 roku życia przez okres 12 miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o pracę;
4) pracowników o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności zatrudnionych przez Przedsiębiorców Polskiego Związku Głuchych i Polskiego Związku Niewidomych oraz Związku Ociemniałych Żołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi, Zakład Opieki dla Niewidomych w Laskach oraz zakłady aktywności zawodowej.
Jeżeli suma wynagrodzeń otrzymywanych przez pracownika/zleceniobiorcę wynosi co najmniej kwotę minimalnego wynagrodzenie za pracę oraz nie będzie mieć zastosowania żadne wyłączenie ze wskazanych w art. 104a-105 u.p.z., należy opłacać składki na Fundusz Pracy.

Paula Dąbrowska, autorka współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono  23.09.2016 r.
 

Vademecum Głównego Księgowego
Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami