Odpowiedź:
Poniesione wydatki powinny być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na zakup uszkodzonych elementów (słuchawek i aparatu) stanowią wydatki remontowe, a wydatek na zakup nowego aparatu co prawda stanowi ulepszenie, ale mała kwota wydatku powoduje, że wciąż należy księgować wydatek bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Uzasadnienie:
Jak wynika z art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p., wartość początkową środka trwałego (w tym przypadku budynku) powiększa się o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie w wyniku:
1) przebudowy – a zatem zmiany istniejącego stanu środka trwałego na inny,
2) rozbudowy – powiększeniu, poprzez zwiększenie jego powierzchni czy też kubatury,
3) rekonstrukcji – odtworzeniu zniszczonego czy też zużytego środka trwałego,
4) adaptacji – przystosowaniu środka trwałego do wykorzystania go w innym, niż dotychczas celu,
5) modernizacji – usprawnieniu i ulepszeniu środka trwałego.
Należy przy tym mieć na uwadze, że środek trwały uznaje się za ulepszony, gdy suma tych wydatków przekracza 3500 zł. i gdy powodują one wzrost jego wartości użytkowej w stosunku do wartości użytkowej z dnia przyjęcia środka trwałego do używania.
Od ulepszenia należy jednak odróżnić remont, na który składają się wszelkie prace zmierzające do odtworzenia i przywrócenia pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego. Należy przy tym podkreślić, iż prace o charakterze remontowym nie powodują zmian w użytkowaniu środka trwałego, jego konstrukcji czy też przeznaczenia. Dlatego też dość często mówi się, że remont polega na przywróceniu stanu poprzedniego, ale nie jest to zasada bezwzględnie obowiązująca – odtworzenie stanu poprzednio może być wręcz niemożliwe chociażby z uwagi na fakt postępu technicznego lub wycofania określonych produktów ze sprzedaży.
W przedstawionej sytuacji mamy wymianę uszkodzonych elementów (słuchawek i aparatu), czyli remontem środka trwałego. Wydatki z tym związane powinny być zatem zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Zakup nowego aparatu stanowi natomiast rozbudowę środka trwałego (ulepszenie), ale ze względu na niską kwotę (700 zł). Skoro więc kwota wydatku na ulepszenie nie przekracza 3500 zł, także wartość nakładu na ulepszenie podatnik powinien zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
Paweł Ziółkowski, autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono 18.07.2016 r.
Czy o wartość poniesionych wydatków należy podwyższyć wartość początkową, czy też zaksięgować je bezpośrednio w koszty uzyskania?
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego KsięgowegoW 2013 r. zakupiliśmy nową centralę telefoniczną, na którą składały się: licencja, dostawa, montaż, serwer NT Biznes, bramka wieloportowa, Terminal (czyli aparaty telefoniczne) - 15 sztuk, wartość 20.000 zł. Wszystko aktywowałam jako środek trwały. W tym roku uległy zepsuciu: jedna para słuchawek - koszt 650 zł, jeden aparat - koszt 1000 zł, jeden aparat dokupiliśmy - koszt 700 zł. Razem faktura opiewa na 2350 zł. Środki trwałe aktywujemy powyżej wartości 1500 zł.Czy powinnam centralę telefoniczną modernizować, czy zaksięgować kwotę w koszty?