Odpowiedź

Można odliczyć VAT z faktury opłaconej z prywatnego konta bankowego pracownika firmy. Podatku VAT z faktury zapłaconej, lecz jeszcze nie otrzymanej, nie można odliczyć.

Uzasadnienie

Z punktu widzenia korzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur bez znaczenia jest to, czy i w jaki sposób zostały one opłacone (wyjątek dotyczy faktur otrzymywanych przez małych podatników stosujących metodę kasową oraz faktur oznaczanych wyrazami „metoda kasowa”; zakładam, że nie chodzi o taką sytuację). A zatem nie ma przeszkód, aby odliczyć VAT z faktury opłaconej z prywatnego konta bankowego pracownika firmy (odliczenie możliwe byłoby również wówczas, gdyby faktura w ogóle nie została opłacona).
Odliczenie podatku naliczonego z opłaconej, lecz jeszcze nie otrzymanej faktury, nie jest możliwe. Kwotami podatku naliczonego są, między innymi, kwoty podatku wynikające z faktur otrzymanych przez podatnika (zob. art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). A zatem kwoty podatku wynikające z faktur jeszcze nie otrzymanych przez podatnika nie są kwotami podatku naliczonego i nie można ich odliczyć.

W uzupełnieniu pragnę wyjaśnić, że zdanie „z punktu widzenia korzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur bez znaczenia jest to, czy i w jaki sposób zostały one opłacone” obejmuje również sytuacje, gdy płaci kontrahent/dostawca podatnika. Również zatem z takich faktur podatek VAT podlega odliczeniu.

Autor odpowiedzi: Tomasz Krywan
Odpowiedzi udzielono 20.09.2017 r.

 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów