Odpowiedź
Koszt zewnętrznego serwisu gwarancyjnego może być kosztem podatkowym.
Uzasadnienie
Niewątpliwie udzielenie gwarancji, jak i realizacja zobowiązań gwaranta, pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami gwaranta, gwarancja jest bowiem udzielana w celu uzyskania przychodu ze sprzedaży gwarantowanych produktów, a realizacja gwarancji następuje w celu zachowania przychodów z tego źródła i stanowi realizację nabytych uprawnień kupującego (art. 12 ust. 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej u.p.d.o.p.). Jeżeli bowiem została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, to gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu okresu gwarancji (art. 577 ustawy z 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.)).
W efekcie również koszty ryczałtowe obsługi gwarancyjnej stanowią koszt gwaranta. Nie ma przy tym znaczenia, czy gwarant wypełnia zobowiązania gwarancyjne samodzielnie, czy przez osoby trzecie, w tym kontrahenta sprzedającego jego towary. W każdym bowiem przypadku są to koszty realizacji zobowiązań wynikających z gwarancji.
Autor odpowiedzi: Krzysztof Klimek
Odpowiedzi udzielono 13.10.2017 r.
Czy koszt zewnętrznego serwisu gwarancyjnego może być kosztem podatkowym?
Spółka, na podstawie zawartej umowy powierzyła kontrahentowi (kupującemu od nas towar sieć marketów) prowadzenie serwisu gwarancyjnego na rzecz uprawnionych z udzielonej gwarancji dotyczącej towaru, a kontrahent zobowiązał się wykonywać serwis gwarancyjny, w tym świadczenia gwarancyjne oraz inne czynności niezbędne do realizacji serwisu gwarancyjnego, w tym przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji. Za wykonane usługi wynagrodzenie będzie płatne ryczałtowo na podstawie osiągniętego obrotu. Czy możemy poniesione koszty uznać za koszt uzyskania dochodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Przeczytaj odpowiedź eksperta Vademecum Doradcy Podatkowego.