Co to są stosowne wnioski dowodowe?
Mamy zamiar odwołać się od protokołu po przeprowadzonej kontroli. Nie zgadzamy się z ustaleniami kontrolujących. Kontrola zakwestionowała zasadność naliczania odpisów amortyzacyjnych od "domku" będącego majątkiem spółki, a także kosztów energii i gazu. Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanej pensjonatem oraz domku, który w ewidencji środków trwałych widnieje jako biuro. Spółka podpisała umowę na najem pensjonatu. Umowa nie obejmuje tego biura. Pełnomocnik spółki zeznała, że spółka nie wykorzystuje go do umowy najmu (nie prowadzi w nim działalności). Powyższe stwierdzenie, że "jakby nie prowadzi tam działalności" zostało zasugerowane przez kontrolujących a potem było podstawą, że "wyrzucono" z kosztów amortyzację oraz koszty eksploatacji. Jednak spółka utrzymuje ten budynek, przechowuje tam różne sprzęty, meble, a także dokumenty. 100% udziałów w spółce posiada osoba zagraniczna, która przyjeżdżając do Polski, korzysta z tego domku, sprawdzając i rozliczając działalność spółki. Zatem spółka korzysta z tej nieruchomości (jest to siedziba spółki, a spółka prowadzi działalność). Kolejnym argumentem kontrolujących, było stwierdzenie, że pełnomocnik spółki poprosił o przeprowadzenie kontroli w urzędzie skarbowym zamiast w siedzibie spółki. Uważamy, że nie jest to argument, by twierdzić, że spółka nie korzysta z tej nieruchomości.
Kto ma rację-urząd czy spółka?
Jak powinny wyglądać wnioski dowodowe w tej sytuacji i co może nimi być?
Przepis art. 291 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - dalej o.p. przesądzają, kiedy kontrola podatkowa zostaje zakończona. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli. Po zakończeniu kontroli, kontrolowanemu przysługuje jeszcze możliwość złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli, w terminie 14 dni od jego doręczenia (art. 291 § 1 o.p.). W tym miejscu warto zauważyć, iż w toku kontroli podatkowej nie znajdują zastosowania przepisy rozdziału 7 Przywrócenie terminu działu IV Postępowanie podatkowe o.p. Kontrolowany po upłynięciu ustawowego terminu nie może zatem złożyć skutecznego prawnie wniosku o przywrócenie terminu na złożenia zastrzeżeń i wyjaśnień.
Biorąc pod uwagę, iż wraz z zastrzeżeniami i wyjaśnieniami kontrolowany powinien równocześnie wskazać stosownych wnioski dowodowe, można założyć, że instytucja ta powinna posłużyć wskazaniu faktów, które nie zostały uwzględnione w protokole kontroli, a mają znaczenie dla celu kontroli, czyli sprawdzenia sposobu wywiązywania się kontrolowanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Należy jednakże zauważyć, iż sam fakt złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień przez kontrolowanego, także bez wskazania wniosków dowodowych może mieć, w zależności od ich treści, znaczenie w kontekście oceny całości materiału zgromadzonego w wyniku kontroli podatkowej. Dlatego wszystkie te kwestie, które w ocenie Spółki przemawiają za uznaniem, że w miejscu zakwestionowanym przez kontrolujących, jako związane z prowadzoną działalnością, jest ona jednak prowadzona, powinny zostać na tym etapie opisane.
Złożenie zastrzeżeń i wyjaśnień jest wyłącznie uprawnieniem kontrolowanego. W przypadku niezłożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń w terminie przyjmuje się jednak, że kontrolowany nie kwestionuje ustaleń kontroli (art. 291 § 3 o.p.). W tym przypadku zostało stworzone domniemanie niekwestionowania ustaleń kontrolnych. Nie powoduje to uznania protokołu kontroli za szczególny środek dowodowy, którego ustalenia nie mogą zostać obalone. W szczególności, w postępowaniu podatkowym przeprowadza się także postępowanie dowodowe, w którym protokół kontroli stanowi jeden z dowodów w sprawie (art. 181 o.p.). Jednakże niekwestionowane ustalenia w protokole kontroli zwalniają organ podatkowy od ponownego przeprowadzenia dowodu na fakty nim objęte. Ma to także wpływ na ocenę wiarygodności nowych dowodów, które zostały przedstawione przez stronę w postępowaniu podatkowym, jeśli istniała możliwość ich przedstawienia w toku kontroli podatkowej, w szczególności poprzez złożenie zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli.
Jeżeli kontrolowany skorzysta z przedmiotowego uprawnienia, po stronie kontrolujących powstaje obowiązek rozpatrzenia zastrzeżeń i wyjaśnień w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania oraz zawiadomienia o sposobie ich załatwienia. W celu rozpatrzenia zastrzeżeń kontrolujący nie mogą jednak podejmować się już jakichkolwiek czynności kontrolnych. Kontrola podatkowa została bowiem zakończona z dniem doręczenia protokołu kontroli, zatem kontrolujący nie mają już prawa do podejmowania jakichkolwiek innych czynności, niż zawiadomienie kontrolowanego o sposobie załatwienia zastrzeżeń i wyjaśnień. Rozpatrzenie ich może nastąpić wyłącznie na podstawie ustaleń faktycznych podjętych w kontroli podatkowej.
Na etapie kontroli podatkowej ostatecznie o wykorzystaniu zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz stosownych wniosków dowodowych decydują kontrolujący. Należy jednakże pamiętać o zasadzie dochodzenia prawdy obiektywnej (art. 122 w zw. z art. 292 o.p.). W szczególności, wnioski dowodowe dotyczące okoliczności, mającej znaczenie dla sprawy, kontrolowany powinien uwzględnić, chyba że dana okoliczność została już stwierdzona wystarczająco innym dowodem (art. 188 w zw. z art. 292 o.p.). Rozpatrzenie zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz odniesienie się do wniosków dowodowych następuje jednak po zakończeniu kontroli i w formie zawiadomienia, które ma charakter informacyjny. W szczególności, w tym przypadku odmowa przeprowadzenia dowodu nie wymaga wydania postanowienia. W tym zakresie kontrolowanemu nie przysługują żadne środki zaskarżenia.
Przeprowadzenie kontroli podatkowej nie wiąże się dla kontrolowanego z żadnymi skutkami prawnymi w zakresie jego praw i obowiązków, objętych zakresem kontroli. Efektem kontroli podatkowej jest wyłącznie protokół kontroli, który pełni funkcję urzędowego stwierdzenia stanu faktycznego.
Mamy zamiar odwołać się od protokołu po przeprowadzonej kontroli. Nie zgadzamy się z ustaleniami kontrolujących. Kontrola zakwestionowała zasadność naliczania odpisów amortyzacyjnych od "domku" będącego majątkiem spółki, a także kosztów energii i gazu. Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanej pensjonatem oraz domku, który w ewidencji środków trwałych widnieje jako biuro. Spółka podpisała umowę na najem pensjonatu. Umowa nie obejmuje tego biura. Pełnomocnik spółki zeznała, że spółka nie wykorzystuje go do umowy najmu (nie prowadzi w nim działalności). Powyższe stwierdzenie, że "jakby nie prowadzi tam działalności" zostało zasugerowane przez kontrolujących a potem było podstawą, że "wyrzucono" z kosztów amortyzację oraz koszty eksploatacji. Jednak spółka utrzymuje ten budynek, przechowuje tam różne sprzęty, meble, a także dokumenty. 100% udziałów w spółce posiada osoba zagraniczna, która przyjeżdżając do Polski, korzysta z tego domku, sprawdzając i rozliczając działalność spółki. Zatem spółka korzysta z tej nieruchomości (jest to siedziba spółki, a spółka prowadzi działalność). Kolejnym argumentem kontrolujących, było stwierdzenie, że pełnomocnik spółki poprosił o przeprowadzenie kontroli w urzędzie skarbowym zamiast w siedzibie spółki. Uważamy, że nie jest to argument, by twierdzić, że spółka nie korzysta z tej nieruchomości.
Kto ma rację-urząd czy spółka?
Jak powinny wyglądać wnioski dowodowe w tej sytuacji i co może nimi być?
Przepis art. 291 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - dalej o.p. przesądzają, kiedy kontrola podatkowa zostaje zakończona. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli. Po zakończeniu kontroli, kontrolowanemu przysługuje jeszcze możliwość złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli, w terminie 14 dni od jego doręczenia (art. 291 § 1 o.p.). W tym miejscu warto zauważyć, iż w toku kontroli podatkowej nie znajdują zastosowania przepisy rozdziału 7 Przywrócenie terminu działu IV Postępowanie podatkowe o.p. Kontrolowany po upłynięciu ustawowego terminu nie może zatem złożyć skutecznego prawnie wniosku o przywrócenie terminu na złożenia zastrzeżeń i wyjaśnień.
Biorąc pod uwagę, iż wraz z zastrzeżeniami i wyjaśnieniami kontrolowany powinien równocześnie wskazać stosownych wnioski dowodowe, można założyć, że instytucja ta powinna posłużyć wskazaniu faktów, które nie zostały uwzględnione w protokole kontroli, a mają znaczenie dla celu kontroli, czyli sprawdzenia sposobu wywiązywania się kontrolowanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Należy jednakże zauważyć, iż sam fakt złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień przez kontrolowanego, także bez wskazania wniosków dowodowych może mieć, w zależności od ich treści, znaczenie w kontekście oceny całości materiału zgromadzonego w wyniku kontroli podatkowej. Dlatego wszystkie te kwestie, które w ocenie Spółki przemawiają za uznaniem, że w miejscu zakwestionowanym przez kontrolujących, jako związane z prowadzoną działalnością, jest ona jednak prowadzona, powinny zostać na tym etapie opisane.
Złożenie zastrzeżeń i wyjaśnień jest wyłącznie uprawnieniem kontrolowanego. W przypadku niezłożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń w terminie przyjmuje się jednak, że kontrolowany nie kwestionuje ustaleń kontroli (art. 291 § 3 o.p.). W tym przypadku zostało stworzone domniemanie niekwestionowania ustaleń kontrolnych. Nie powoduje to uznania protokołu kontroli za szczególny środek dowodowy, którego ustalenia nie mogą zostać obalone. W szczególności, w postępowaniu podatkowym przeprowadza się także postępowanie dowodowe, w którym protokół kontroli stanowi jeden z dowodów w sprawie (art. 181 o.p.). Jednakże niekwestionowane ustalenia w protokole kontroli zwalniają organ podatkowy od ponownego przeprowadzenia dowodu na fakty nim objęte. Ma to także wpływ na ocenę wiarygodności nowych dowodów, które zostały przedstawione przez stronę w postępowaniu podatkowym, jeśli istniała możliwość ich przedstawienia w toku kontroli podatkowej, w szczególności poprzez złożenie zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli.
Jeżeli kontrolowany skorzysta z przedmiotowego uprawnienia, po stronie kontrolujących powstaje obowiązek rozpatrzenia zastrzeżeń i wyjaśnień w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania oraz zawiadomienia o sposobie ich załatwienia. W celu rozpatrzenia zastrzeżeń kontrolujący nie mogą jednak podejmować się już jakichkolwiek czynności kontrolnych. Kontrola podatkowa została bowiem zakończona z dniem doręczenia protokołu kontroli, zatem kontrolujący nie mają już prawa do podejmowania jakichkolwiek innych czynności, niż zawiadomienie kontrolowanego o sposobie załatwienia zastrzeżeń i wyjaśnień. Rozpatrzenie ich może nastąpić wyłącznie na podstawie ustaleń faktycznych podjętych w kontroli podatkowej.
Na etapie kontroli podatkowej ostatecznie o wykorzystaniu zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz stosownych wniosków dowodowych decydują kontrolujący. Należy jednakże pamiętać o zasadzie dochodzenia prawdy obiektywnej (art. 122 w zw. z art. 292 o.p.). W szczególności, wnioski dowodowe dotyczące okoliczności, mającej znaczenie dla sprawy, kontrolowany powinien uwzględnić, chyba że dana okoliczność została już stwierdzona wystarczająco innym dowodem (art. 188 w zw. z art. 292 o.p.). Rozpatrzenie zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz odniesienie się do wniosków dowodowych następuje jednak po zakończeniu kontroli i w formie zawiadomienia, które ma charakter informacyjny. W szczególności, w tym przypadku odmowa przeprowadzenia dowodu nie wymaga wydania postanowienia. W tym zakresie kontrolowanemu nie przysługują żadne środki zaskarżenia.
Przeprowadzenie kontroli podatkowej nie wiąże się dla kontrolowanego z żadnymi skutkami prawnymi w zakresie jego praw i obowiązków, objętych zakresem kontroli. Efektem kontroli podatkowej jest wyłącznie protokół kontroli, który pełni funkcję urzędowego stwierdzenia stanu faktycznego.