Jak podało Ministerstwo Finansów, od 1 do 27 listopada 2020 r. podatnicy złożyli ponad 1,9 mln prawidłowo przetworzonych plików JPK. Są to głównie pliki JPK_VAT za październik, ale również korekty plików za poprzednie miesiące.
Część podatników, głównie mikroprzedsiębiorców, przygotowała i wysłała JPK_VAT z deklaracją korzystając z bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez resort finansów. Przemysław Krawczyk, dyrektor departamentu analiz w Ministerstwie Finansów poinformował, że poprzez nową webową wersję aplikacji e-mikrofirma wysłano 27 tys. 297 plików (22 tys. 831 JPK_V7M i 5 tys. 126 JPK_V7K). Natomiast korzystając z Formularza interaktywnego - narzędzia, które w odróżnieniu od e-mikrofirmy nie wymaga logowania profilem zaufanym, e-dowodem lub bankowością elektroniczną - podatnicy wysłali 20 tys. 164 plików (16 tys. 698 JPK_V7M i 3 tys. 466 JPK_V7K).
Najczęstsze błędy w nowym JPK_VAT
- Pliki JPK_VAT były w tym miesiącu po raz pierwszy przesyłane w nowej formule, dlatego też zdarzały się błędy, które powodowały odrzucenie pliku. Przede wszystkim były one związane z kwestią podpisywania pliku i nieaktualnym pełnomocnictwem - zauważył Krawczyk.
Ponadto zdarzało się, że składano deklaracje VAT-7/VAT-7K i informacji JPK_VAT według starych zasad, czyli odrębnie w dwóch osobnych dokumentach; składano korekty za okresy sprzed października 2020 r. na nowym wzorze pliku, zamiast na dotychczasowych zasadach; wysyłano plik tylko z wypełnioną deklaracją, a następnie ponowne przesłano z wypełnioną, obok deklaracji, ewidencją (system identyfikuje taki plik jako duplikat deklaracji i go odrzuca).
Czytaj też: Zamieszanie z kodami GTU w nowych JPK >
Najpierw wezwanie do skorygowania pliku, dopiero potem kara
- Zdajemy sobie sprawę, że stosowanie nowych regulacji podatkowych może początkowo powodować trudności, szczególnie gdy zmiany są przeprowadzane w okresie pandemii. Chcę podkreślić, że wprowadzona do ustawy VAT kara za błąd w ewidencji ma charakter fakultatywny i nie będzie nakładana w sposób automatyczny - zadeklarował Krawczyk.
Według niego, w przypadku ewentualnego ujawnienia w złożonej ewidencji błędu, który uniemożliwia weryfikację prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego w pierwszej kolejności wezwie podatnika do skorygowania pliku. W takim wezwaniu wskaże zidentyfikowane błędy. - Jeżeli podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania prześle korektę ewidencji, w której poprawi błędy lub złoży wyjaśnienia wskazujące, że ewidencja została wypełniona prawidłowo, wówczas kara pieniężna nie będzie nałożona. Kary co do zasady będą nakładane tylko na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania, będą uniemożliwiać urzędom skarbowym weryfikację transakcji - poinformował przedstawiciel MF.
- Zapewniam też, że odnośnie stosowania sankcji za niezłożenie JPK_VAT w terminie, urzędy skarbowe będą postępowały podobnie jak w okresie wdrażania JPK w latach 2017-2018, dając czas podatnikom na dostosowanie się do nowych rozwiązań. W pierwszym okresie stosowania pliku w zmienionej formule będziemy przede wszystkim przypominać i edukować, a nie karać - podkreślił.
MF przypomina, że informacje o JPK_VAT z deklaracją, w tym broszura informacyjna pomocna przy wypełnianiu pliku, darmowe narzędzia wraz z instrukcją obsługi oraz zestaw najczęściej zgłaszanych pytań w odpowiedziami, dostępne są na stronie podatki.gov.pl w zakładce "JPK_VAT z deklaracją". Wsparcie podatników zapewnia także Krajowa Informacja Skarbowa.
Potrzebne informacje przedsiębiorcy mogą też uzyskać w urzędach skarbowych u ekspertów do spraw JPK. Dane tych osób dostępne są na stronach urzędów w zakładce Kontakt. W przypadku problemów technicznych zgłoszenia można przesyłać na dedykowany adres pomocy: jpk.helpdesk@mf.gov.pl.
AM/PAP