W przedmiotowej sprawie podatniczka złożyła wniosek o dokonanie rejestracji ww. pojazdu, jako samochodu ciężarowego, do którego dołączyła rachunek zakupu samochodu; niemiecki dowód rejestracyjny wraz z uwierzytelnionym jego tłumaczeniem na język polski, z którego wynikało, że ww. pojazd to samochód ciężarowy. Dołączyła też zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wraz z "Dokumentem identyfikacyjnym pojazdu", w którym wskazano, że ww. pojazd jest samochodem ciężarowym wielozadaniowym.
Starosta czasowo zarejestrował ww. pojazd, jako samochód ciężarowy. Na potrzeby dokonania ustaleń w zakresie rodzaju pojazdu będącego przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego naczelnik urzędu celnego wystąpił jednak do autoryzowanego przedstawiciela samochodów marki z prośbą o przekazanie dodatkowych informacji. Otrzymał odpowiedź, że pojazd został wyprodukowany na rynek niemiecki w wersji osobowej. Poza tym otrzymał informację z Wydziału Międzynarodowej Pomocy Administracji, że przez blisko 11 lat samochód był zarejestrowany w Niemczech, jako samochód osobowy. Organ podatkowy określił więc podatniczce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym.
Podatniczka zarzuciła organowi podatkowemu nieprawidłową klasyfikację pojazdu, a sprawa trafiła do WSA w Szczecinie. Spór w sprawie dotyczył więc zakwalifikowania przez organ podatkowy przedmiotowego pojazdu do kodu CN 8703.
Sąd podzielił pogląd organu, że rozstrzygnięcie tego, czy dany samochód przeznaczony jest zasadniczo do przewozu osób, czy też do przewozu towarów, winno opierać się na jego cechach konstrukcyjnych, a nie na deklarowanym przez użytkownika sposobie wykorzystywania. Istotne w tym względzie jest przeznaczenie określonego pojazdu, jakie nadaje mu producent, który tworzy konstrukcję danego pojazdu zgodnie z odpowiednimi przepisami i normami w tym zakresie, odpowiadającą jego przeznaczeniu. Należało więc uznać, że nabyty przez podatniczkę pojazd był samochodem, który służył zasadniczo do przewozu osób. Powyższe potwierdził fakt, że przedmiotowy pojazd był zarejestrowany w Niemczech, jako samochód osobowy. Sąd podkreślił, że producent już w fazie projektowania auta przesądza o jego zasadniczym przeznaczeniu. Wyposażając pojazd w punkty kotwienia tylnych siedzeń i pasy bezpieczeństwa dla tych siedzeń, projektując go w karoserii w pełni przeszklonej, a nadto nie montując stałej (trwałej) przegrody za przednim rzędem siedzeń nadaje pojazdowi zasadnicze przeznaczenie właśnie do przewozu osób. Nawet gdyby dokonano zmiany sposobu użytkowania wyprodukowanego uprzednio samochodu osobowego zmiany te nie skutkowałyby automatycznie zmianą dotychczasowego przeznaczenia samochodu. Dokonanie zmian konstrukcyjnych o charakterze nietrwałym, nie pozbawiłyby pojazdu elementów charakterystycznych dla samochodu osobowego, co miało miejsce w niniejszej sprawie.
Takiej oceny, zdaniem sądu, nie mogą zmienić również dokumenty urzędowe, jak choćby zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym samochodu, dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, w których określono rodzaj pojazdu, jako samochód ciężarowy. Dowód rejestracyjny i zaświadczenie o badaniu technicznym nie są wiążące dla organów podatkowych w zakresie klasyfikacji pojazdów celem stwierdzenia, czy pojazd jest wyrobem akcyzowym, bowiem dla potrzeb podatku akcyzowego, podstawę prawną rozstrzygnięcia stanowią wyłącznie postanowienia dotyczące Nomenklatury Scalonej Wspólnej Taryfy Celnej.
Wyrok WSA w Szczecinie z 11 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Sz 1331/15
Dowiedz się więcej z książki | |
Akcyza. Przewodnik po zmianach
|