Kongres otworzyły: Sylwia Gołaś-Olszak, dyrektor rynku administracji publicznej oraz rynku ochrony zdrowia w Wolters Kluwer Polska i Anna Stańczuk, dyrektor działu zarządzania produktami. - Kongres to wyjątkowe wydarzenie i platforma do wymiany poglądów pomiędzy partnerami w zarządzaniu edukacją - mówiła Sylwia Gołaś-Olszak. Anna Stańczuk wskazała, że w obecnych realiach zarządzanie oświatą wymaga ciągłej gotowości na zmianę.
Profil absolwenta polskiej szkoły>>
System edukacji w ciągłej budowie
Temat zmian w oświacie poruszyła również Elżbieta Piotrowska-Albin, pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju Edukacji w Wolters Kluwer Polska. - Zmiana jest immanentnie, czyli doświadczalnie wpisana w system oświaty - mówiła. Wyraziła nadzieję, że kongres stanie się okazją do wymiany poglądów pomiędzy przedstawicielami samorządów, kadry zarządzającej oświaty, środowisk eksperckich. - To wydarzenie jest szczególnie ważne ze względu na to, że będziemy celebrować trzydziestolecie miesięcznika "Dyrektor szkoły", było to czasopismo, które wypełniło lukę informacyjną i stało się forum wymiany myśli i doświadczeń w czasach, w których kształtowały się podstawy obecnego ustroju, ustroju samorządowego i systemu oświaty - mówiła. - Naszą rolą jest wspieranie Państwa we wszystkich momentach, w których potrzebujecie wiarygodnej informacji, rzetelnych wyjaśnień i omówień, dobrych wzorów, podparcia się autorytetami oraz narzędzi operacyjnych - wskazywała.
O mądrym wdrażaniu nowych rozwiązań mówiła Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka miasta Gdyni, odpowiedzialna za edukację i kulturę w wystąpieniu: "Zmiana jest pewna, jak się z nią zmierzyć w oświacie?". - Pytanie, które ja zawsze stawiam sobie, jako osobie, która odpowiada za zespół, za ludzi, którzy są w tym procesie ze mną, to to, jak podejść do tej kwestii, żeby zmiana, szczególnie w oświacie, była przemyślana, bo my od niej nie uciekniemy - podkreślała. Wskazała, że kluczowe dla wdrożenia nowych regulacji są konsultacje.
Wspólna długofalowa wizja edukacji w Gdyni:
- polityka edukacyjna,
- ewaluacja.
Wysoka jakość edukacji:
- skuteczność w uczeniu,
- równość w dostępie do zasobów, możliwości i wsparcia edukacyjnego,
- dobrostan.
Wsparcie kadry:
- rozwijanie kompetencji,
- liderstwo edukacyjne.
Podkreśliła, że ważne jest, by wszyscy zainteresowani z pierwszej ręki usłyszeli, dlaczego dana zmiana jest wdrażana. - Mocno wierzę w to, że w procesie zmiany, jeżeli my się nie spotkamy na początku, nie powiemy sobie dokąd idziemy, nie zainwestujemy tego czasu w to działanie, żeby właśnie odpowiedzieć na pytania, żeby zarysować tę ścieżkę zmiany, to będzie nam trudno pójść dalej - podkreślała prelegentka. Pozwala to uniknąć problemów - niechęci do zmian, frustracji czy oporu.
Tematy przewodnie XI Kongresu Edukacja i Rozwój to:
- Standardy ochrony małoletnich - obowiązki organów prowadzących i dyrektorów jednostek,
- Zmiany w prawie kluczowe w roku szkolnym 2024/2025 i latach kolejnych,
- Zmiany w podstawach programowych i ramowych planach nauczania,
- Zamówienia publiczne w oświacie,
- Finansowanie zadań oświatowych - skąd i jak pozyskiwać środki?
- Cyberbezpieczeństwo coraz ważniejsze w oświacie,
- Cyfryzacja oświaty,
- Sztuczna inteligencja – szanse i zagrożenia dla oświaty,
- Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej w czasach kryzysu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
- Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny i obowiązek nauki, ich kontrola i egzekucja,
- Strategia żywienia dzieci i przeciwdziałania otyłości.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.