Funkcja kreatywna kontroli – z perspektywy zewnętrznego obserwatora – jest jej funkcją podstawową. Wyniki kontroli, w szczególności zakończone stwierdzeniem nieprawidłowości, są inspiracją do pytań:
– Dlaczego dotychczasowe procedury się nie sprawdzają?
– Jakie jest prawdziwe źródło uchybień?
– Które rozwiązania są skuteczne?
– Kto może udzielić wsparcia?
Już samo ich sformułowanie jest pierwszym krokiem do projakościowych zmian w szkole. Następnie, we współpracy z kompetentnym zespołem pracowników, należy dokonać analizy protokołu kontroli, a w szczególności przekazanych uwag, wniosków i zaleceń. W dalszej kolejności warto odpowiedzieć na zadane pytania.
Dyrektor może złożyć zastrzeżenia w protokole kontroli>>
Często wymaga to pogłębionej analizy przepisów prawa i dokumentacji szkolnej, wykonania badań diagnostycznych (np. zebrania opinii społeczności szkolnej, analizy danych statystycznych, przeprowadzenia kontroli wewnętrznej), wdrożenia pilotażowo alternatywnych rozwiązań, zwrócenia się do instytucji zewnętrznych o pomoc.
Pełna treść artykułu "Z korzyścią dla szkoły" w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 1/2015>>