Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała orzeczenie o odmowie indywidualnego nauczania uczniowi jednej z olsztyńskich szkół. Zespół orzekający stwierdził, że nie ma do tego podstaw, ponieważ przedstawiona dokumentacja nie zawierała rozpoznania choroby. Wskazywała jedynie, że uczeń ma problemy z agresją i zaburzenia emocjonalne.
Od orzeczenia odwołała się matka chłopaka, argumentując, że zespół orzekający nie zbadał całej dokumentacji i nie wziął pod uwagę faktu złych ocen ucznia oraz jego problemów z rówieśnikami, które były przyczyną prób samobójczych. Kurator oświaty przyznał jednak rację poradni.
Indywidualne nauczanie może zaliczać się do pensum nauczyciela>>
Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, który oddalił skargę. W wyroku podkreślił, że to poradnia psychologiczno-pedagogiczna decyduje, o tym czy spełnione zostały przesłanki do objęcia ucznia indywidualnym nauczaniem.
Wynagrodzenie za indywidualne nauczanie tylko za okres, w którym było udzielane>>
"Nawet zatem przedłożenie zaświadczenia lekarskiego wskazującego na taką potrzebę, nie obliguje Zespołu do wydania pozytywnego dla wnioskodawcy orzeczenia, gdyż zaświadczenie takie podlega ocenie wraz z całą dokumentacją zgromadzoną w sprawie." - podkreślił WSA - "Z brzmienia art. 71b ust. 2 ustawy o systemie oświaty wynika jednoznacznie, że indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły." - ocenił sąd.
Dodał także, że o potrzebie indywidualnego nauczania nie decydują złe wyniki w nauce - te uzasadniają jedynie skierowanie na zajęcia wyrównawcze.
Źródło: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 kwietnia 2014 r. II SA/Ol 52/14
Zobacz: Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego to decyzja administracyjna
Polecamy: "Ustawa o systemie oświaty. Komentarz">>