- Aktywiści zachęcają uczniów do udziału w działaniach promujących ideologię LGBTQ+, w tym także do tzw. coming outów wobec kolegów z klasy. Działania te mogą prowadzić do destabilizacji emocjonalnej młodych ludzi, którzy w okresie dojrzewania naturalnie przechodzą przez fazy niepewności związane z własną tożsamością - dowiadujemy się z interpelacji poselskiej.

 

Tęczowy Piątek w tym roku ze wsparciem kuratorium >>

 

Posłowie apelują o interwencję i wspieranie innych inicjatyw

Posłowie wskazują także, "istnieją liczne doniesienia i badania, które wskazują na negatywne konsekwencje takich inicjatyw, w tym pogłębianie problemów psychicznych młodzieży, a także podejmowanie przez nią decyzji o nieodwracalnych działaniach, takich jak zmiana płci". - W szczególności warto podkreślić dramatyczne świadectwa osób, które po latach żałują dokonanej korekty płci i które czują się pozostawione same sobie przez środowiska, które wcześniej wspierały ich decyzje - alarmują. Podkreślają, że finansowanie "propagowania ideologii gender w polskich szkołach narusza fundamenty suwerenności edukacyjnej oraz prawa rodziców do decydowania o wychowaniu swoich dzieci zgodnie z własnymi wartościami".

 

Posłowie pytają MEN, jakie kroki podjęło "w celu zapobiegania organizowaniu „Tęczowych Piątków” w polskich szkołach, które mają charakter propagandowy i ideologiczny". I zachęcają resort, by w przyszłości "Tęczowe piątki" blokował, inwestując jednocześnie w promowanie akcji "Szlachetny Piątek” fundacji Centrum Życia i Rodziny, "która opiera się na wartościach czystości, wierności i szacunku do siebie nawzajem, dając młodym ludziom pozytywną alternatywę wobec ideologii gender".

 

Edukacja seksualna od września 2025 r.

Jest to świeża interpelacja, więc na odpowiedź ministerstwa trzeba będzie jeszcze poczekać - choć nie wydaje się, by obecne władze resortu były równie cięte na "ideologię LGBT", co poprzednicy. Tym bardziej, że tematy związane z orientacją seksualną będą elementem podstawy programowej do przedmiotu "Edukacja o zdrowiu", który w odróżnieniu od wychowania do życia w rodzinie będzie przedmiotem obowiązkowym. W programie znalazły się kwestie dotyczące orientacji psychoseksualnych, a w treściach nieobowiązkowych także lekcja o sytuacji osób LGBT w Polsce.

 

Według podstawy programowej przekazanej do konsultacji, uczeń:

  • Wyjaśnia pojęcie seksualności oraz omawia rolę całożyciowej edukacji seksualnej i jej wpływ na bezpieczeństwo oraz umiejętność tworzenia satysfakcjonujących relacji.
  • Opisuje budowę i funkcje narządów płciowych wewnętrznych i zewnętrznych; omawia ich znaczenie dla zdrowia i profilaktyki oraz wyjaśnia funkcję mięśni dna miednicy dla zdrowia fizycznego i seksualnego.
  • Omawia metody antykoncepcji, mechanizm ich działania i kryteria wyboru odpowiedniej metody.
  • Omawia profilaktykę infekcji i chorób przenoszonych drogą płciową, profilaktykę przed- i poekspozycyjną zakażenia wirusem HIV; wyjaśnia różnicę między życiem z wirusem HIV a chorobą AIDS; wymienia miejsca (np. punkty konsultacyjno-diagnostyczne), w których można wykonać bezpłatne i anonimowe testy; wyszukuje przepisy prawne dotyczące odpowiedzialności karnej za bezpośrednie narażenie innych osób na zakażenie chorobami przenoszonymi drogą płciową.
  • Wymienia czynniki wpływające na płodność człowieka i sposoby dbania o nią; omawia zjawisko niepłodności, określa jej możliwe przyczyny, w tym związane z niezdrowym stylem życia, a także omawia jej skutki i formy leczenia; omawia metody rozrodu wspomaganego, rozróżniając naprotechnologię od metody in vitro.
  • Omawia przebieg ciąży, wyjaśnia przebieg porodu fizjologicznego, instrumentalnego oraz cesarskiego cięcia; omawia kwestie zdrowotne związane z karmieniem piersią; opisuje połóg i zasady opieki nad noworodkiem; omawia rolę wsparcia edukacyjnego i psychicznego dla osób oczekujących dziecka, w tym rolę szkół rodzenia, oraz standardy opieki okołoporodowej.
  • Wyjaśnia pojęcia: poronienie i aborcja; wymienia etyczne, prawne, zdrowotne i psychospołeczne uwarunkowania dotyczące przerywania ciąży.
  • Wyjaśnia, na czym polega norma medyczna, prawna, statystyczna, społeczna, moralna, religijna, partnerska oraz indywidualna; wymienia wyznaczniki partnerskiej normy seksualnej.
  • Wymienia kryteria świadomej zgody i omawia sytuacje, w których można ją stosować w relacjach seksualnych oraz np.: przyjacielskich, rodzinnych i społecznych.
  • Omawia formy przemocy seksualnej, w tym molestowania seksualnego, oraz mity na ten temat; omawia sposoby reagowania w sytuacji, gdy doświadcza przemocy seksualnej lub gdy ktoś mu o tym mówi; identyfikuje instytucje i organizacje wspierające osoby po doświadczeniu przemocy seksualnej oraz wyszukuje przepisy prawne dotyczące przemocy seksualnej.
  • Wymienia zagrożenia związane z różnymi aspektami seksualności, takimi jak: uwodzenie w sieci (grooming), seksting, szantaż seksualny (sextortion), pornografia, seksualizacja, prostytucja z udziałem małoletnich, oraz wymienia sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom.