Taką gwarancję zawierać ma ustawa o systemie oświaty. Projekt zakłada dodanie do art. 12 ustawy dwóch nowych ustępów - jeden dotyczy nieumieszczania oceny z religii na świadectwach, a drugi niewliczania ocen z tego przedmiotu do średniej. Ocena negatywna nie miałaby też żadnego wpływu na promocję ucznia ani na ukończenie przez niego szkoły.
Zmiana obecnie obowiązujących przepisów jest, zdaniem wnioskodawców, konieczna ze względu na fakt, że większość szkół nie zapewnia uczniom żadnej alternatywy dla nauki religii. Założenia dotyczące nauczania etyki nie są w praktyce realizowane i uczniowie mogą uczęszczać na religię lub mieć o jeden przedmiot mniej.
Posłowie podnoszą, że prowadzi to do nierównego traktowania uczniów, ponieważ ocena z religii obecnie wliczana jest do średniej i najczęściej zawyża ją osobom, które na ten przedmiot uczęszczają.
Wnioskodawcy uważają, że ocena z religii powinna być traktowana jako wewnętrzna sprawa związków wyznaniowych i nie należy jej umieszczać na państwowych drukach, obecna sytuacja prowadzi zaś do tego, że "państwo ze swej strony stwarza okoliczności, w których osoby o określonym światopoglądzie i wyznające daną religię są w lepszej lub gorszej sytuacji od pozostałych obywateli".
Zmiana obecnie obowiązujących przepisów jest, zdaniem wnioskodawców, konieczna ze względu na fakt, że większość szkół nie zapewnia uczniom żadnej alternatywy dla nauki religii. Założenia dotyczące nauczania etyki nie są w praktyce realizowane i uczniowie mogą uczęszczać na religię lub mieć o jeden przedmiot mniej.
Posłowie podnoszą, że prowadzi to do nierównego traktowania uczniów, ponieważ ocena z religii obecnie wliczana jest do średniej i najczęściej zawyża ją osobom, które na ten przedmiot uczęszczają.
Wnioskodawcy uważają, że ocena z religii powinna być traktowana jako wewnętrzna sprawa związków wyznaniowych i nie należy jej umieszczać na państwowych drukach, obecna sytuacja prowadzi zaś do tego, że "państwo ze swej strony stwarza okoliczności, w których osoby o określonym światopoglądzie i wyznające daną religię są w lepszej lub gorszej sytuacji od pozostałych obywateli".
Projekt skierowano do pierwszego czytania w Komisjach: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.