Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej i Głównego Inspektora Sanitarnego, ucznia z gorączką lub stanem podgorączkowym odizolowuje się, zapewniając minimum 2 metry odległości od innych osób i niezwłocznie powiadamia się jego rodziców.
Wytyczne dla szkół: Uczeń bez maseczki, ale z obowiązkiem dezynfekowania rąk>>
Prawidłowa temperatura do 37°C
MEN wyjaśnia, że prawidłową temperaturą jest 36,6-37,0° C i tłumaczy, że wyższa może mieć różne przyczyny, np. związane z problemami metabolicznymi, stresem, wysiłkiem fizycznym. Za stan podgorączkowy uznaje się temperaturę przekraczającą zwykła temperaturę ciała, ale nie wyższą niż 38°. Przypomina też, że temperatura 38,0° C jest kryterium niewpuszczenia pasażera na lotnisko.
Główny Inspektorat Sanitarny zaleca, by szkoły zaopatrzyły się w termometr bezdotykowy, choć MEN zastrzega, że takie urządzenie jest mniej dokładne niż zwykły termometr. Zwykły termometr z kolei należy dezynfekować po każdym użyciu.
UODO: pracownika nie można zmuszać
Kwestia obowiązku poddania się pomiarowi temperatury jest problematyczna z punktu widzenia prawa. Nie tak dawno spór toczył się o to, czy pracodawca może od tego uzależnić wpuszczenie pracownika do zakładu pracy. Według stanowiska prezesa UODO, można mierzyć temperaturę pracowników jedynie w sytuacji, gdy pracodawca otrzyma w tym zakresie polecenie ze strony inspektora sanitarnego. W innym przypadku pracodawca nie ma prawa tego robić - nawet za zgodą pracownika lub gościa wchodzącego na teren zakładu pracy.
Jak mówi Prawo.pl Magdalena Czaplińska, radca prawny i partner w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp.p., GIS lub działający z jego upoważnienia wojewódzki inspektor sanitarny powinien wydać adresowaną do pracodawcy decyzję nakładającą obowiązek podjęcia czynności polegających na pomiarze temperatury pracowników oraz potencjalnie innych osób wchodzących na teren zakładu pracy. Pomiar temperatury przez pracodawcę będzie wówczas dopuszczalny, ale nie jako realizacja własnych działań dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy (art. 207 Kodeksu pracy), tylko wykonanie decyzji właściwego organu inspekcji sanitarnej. Dyrektor ma prawo wystąpić do organów sanitarnych z wnioskiem o wydanie decyzji nakładającej obowiązek dokonywania pomiarów temperatury.
Kwestia bezpieczeństwa
Decyzje mogą być wydane ustnie, a następnie potwierdzone na piśmie podlegające natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ogłoszenia lub doręczenia. - Jednak nie ma gwarancji, że zostaną w ogóle wydane, ani że będą wydane niezwłocznie tak, żeby rzeczywiście zapewnić sprawdzanie temperatury pracowników zanim spędzą ze sobą kilka dni w zamkniętych pomieszczeniach. Wówczas sprawdzanie czy wchodzące do zakładu pracy nie mają objawów COVID-19 przestanie mieć praktyczne znaczenie. Z dużym prawdopodobieństwem nosiciele wirusa zdążą zarazić pozostałych pracowników, czego pracodawcy chcą za wszelką cenę uniknąć - mówi mec. Czaplińska. Dodaje jednak, że samodzielną podstawą do dokonania pomiarów może być rozporządzenie dotyczące szkolnego BHP.
Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przepisy dot. ochrony danych osobowych nie sprzeciwiają się badaniu temperatury pracowników jak i gości pod warunkiem, że pracodawca:
- nie będzie przetwarzał danych osobowych w sposób całkowicie lub częściowo zautomatyzowany (przykładowo nie będzie korzystał ze stacji do pomiaru temperatury pracowników, które automatycznie będą zapisywały w bazie danych informacje o dokonanym pomiarze, np. w połączeniu ze zrzutem ekranu z przeprowadzanego badania),
- nie będzie dokonywał przetwarzania w „tradycyjnej” formie papierowej w celu zamieszczenia w zbiorze danych (np. raportach o przeprowadzeniu badania wypełnianych przez pracowników) albo wpisywał np. w zeszycie, że dany pracownik w danym dniu miał daną temperaturę.
Zgoda na pomiar temperatury u ucznia
W przypadku mierzenia temperatury u uczniów ta sprawa wygląda nieco inaczej. Po pierwsze zalecenia mówią o jej mierzeniu, gdy zaistnieje taka konieczność - w przypadku zaistnienia objawów chorobowych. Jeżeli chodzi o dokumentację, potrzebne jest uwzględnienie tego w obowiązkach informacyjnych, czyli poinformowanie rodziców i opiekunów uczniów, o takiej ewentualności. W drugiej kolejności pobiera się od nich zgodę na zmierzenie uczniowi temperatury.
- Może być to zgoda wyrażona z góry na cały semestr lub rok szkolny, nie trzeba jej uzyskiwać każdorazowo w przypadku wystąpienia u dziecka niepokojących objawów - mówi mec. Czaplińska. - Szlaki w tej kwestii przetarły przedszkola, rodzice przedszkolaków byli informowani, że jeżeli nie wyrażą zgody na pomiar temperatury u dziecka, to nie zostanie ono przyjęte do placówki - dodaje.
Również w przypadku ucznia istnieje możliwość uzyskania indywidualnej decyzji GIS dotyczącej pomiaru temperatury, zwłaszcza jeżeli większa liczba rodziców nie wyrazi na to zgody. Dyrektor powinien o to zadbać zwłaszcza w sytuacji, gdy większa liczba rodziców nie wyrazi zgody na pomiar. Pomoże mu to zorganizować pracę. Danych o mierzonej temperaturze nie można gromadzić, w spornych sytuacjach decydować powinien fakt, że szkoła wdrożyła tego rodzaju procedurę.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.