- Dla Ministerstwa Edukacji Narodowej ważne jest zdiagnozowanie problemu specyficznego zaburzenia językowego u dzieci i przygotowanie metod, dzięki którym możliwa będzie pomoc tym dzieciom - powiedziała Krystyna Szumilas minister edukacji narodowej na uroczystym otwarciu międzynarodowej konferencji naukowej „SLI - Specyficzne Zaburzenie Językowe - diagnoza, prognoza, interwencja" w Warszawie.
Specyficzne zaburzenie językowe polega na trudnościach w wypowiadaniu się oraz rozumieniu mowy. Dzieci z SLI uczą się języka powoli i z wyraźnym wysiłkiem. Mają ubogie słownictwo, problemy z gramatyką, nie rozumieją złożonych struktur składniowych i nie potrafią przetwarzać tekstów. W Polsce problem ten dotyka ok. 300 tys. dzieci. Większość stanowią chłopcy. Większość dzieci nie korzysta ze specjalistycznej pomocy.
- W sposób oczywisty może to przełożyć się na trudności w szkole i w związku z tym ważne jest także odpowiednie przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi dotkniętymi SLI - powiedziała minister Szumilas na zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencji, na której eksperci przedstawiają swoje pomysły dotyczące strategii pomocy dzieciom dotkniętym problemem.