Konieczność dostosowania regulacji rozporządzenia w sprawie kwalifikacji nauczycieli do standardów kształcenia wynika z faktu, że nauka na studiach pierwszego stopnia obejmuje wyłącznie przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych, a na studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich – do pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek.
Gimnazja zatrudniają po licencjacie
Obowiązujące rozporządzenie wskazuje w § 3, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych posiada również osoba, która ukończyła:
- studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami lub
- studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć,
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Gimnazjum zatrudni magistra, ale nowa podstawówka już niekoniecznie>>
Zatem ukończenie studiów pierwszego stopnia daje obecnie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela również w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, co jest niezgodne z regulacją rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia nauczycieli. Niezgodne z tymi standardami jest również przyznanie absolwentom zakładu kształcenia nauczycieli prawa do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania oraz do zajmowania stanowiska wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych, a w przypadku nauczycieli języków obcych – również w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.
Wyższe wymagania dla nauczycieli gimnazjów
Dlatego projekt nowego rozporządzenia zakłada zmianę wymagań. Od września kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w:
- gimnazjach,
- liceach ogólnokształcących,
- szkołach policealnych,
- szkołach branżowych I i II stopnia,
- technikach,
- placówkach oświatowo-wychowawczych,
- placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- placówkach doskonalenia nauczycieli,
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych,
- bibliotekach pedagogicznych,
- kolegiach pracowników służb społecznych
będzie miała osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła:
- studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem bądź prowadzonymi zajęciami lub
- studia magisterskie na kierunku, którego efekty kształcenia określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy z 27.07.2005 r. –
Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1842), w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu bądź prowadzonych zajęć, lub
- studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w poprzednich punktach lub
- studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu bądź prowadzonych zajęć.
Nauczyciele zachowają uprawnienia
Przepisy przejściowe zawarte w § 29 projektu przewidują, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach, szkołach branżowych I stopnia, placówkach oświatowo-wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania będą miały również osoby, które ukończyły studia pierwszego stopnia rozpoczęte na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz spełniają pozostałe wymagania kwalifikacyjne.