Wnioskodawca zwrócił się do dyrektora szkoły podstawowej o wydanie kopii faktur za licencję lub zakup oprogramowania do prowadzenia dziennika elektronicznego za 2024 r. Podmiot zainteresowany uzyskaniem informacji czekał prawie miesiąc na reakcję organu, po czym złożył skargę na bezczynność.
Dyrektor szkoły jest zobowiązany do udzielenia informacji
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, który wskazał, że w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej jako: ustawa), każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych przez ten akt. Natomiast dyrektor szkoły publicznej, jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest podmiotem zobowiązanym do udzielenia dostępu do informacji publicznej. Realizuje on bowiem zadania publiczne związane z realizacją prawa każdego obywatela do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju. Ponadto jest on uprawniony do działania w formie władczej, np. poprzez wydawanie decyzji administracyjnych w przedmiocie skreślenia z listy uczniów.
Czytaj w LEX: Wynagrodzenia pracowników instytucji publicznych jako przedmiot informacji publicznej > >
Faktury za dziennik elektroniczny są informacją publiczną
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy, udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o majątku publicznym. Sąd ocenił, że żądanie skarżącego mieściło się w ramach wyznaczonych przez ten przepis. Wnioskodawca zwrócił się bowiem o udostępnienie faktur za zakup licencji lub oprogramowania do prowadzenia dziennika elektronicznego, które zostały wystawione w 2024 r. WSA wskazał, że dokumenty te dotyczą prowadzonej przez szkołę działalności publicznej w zakresie oświaty, która jest finansowana ze środków publicznych. W wyroku podkreślono, że faktury wystawione na rzecz organu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej, chociaż wytworzone przez inny podmiot, odnoszą się ściśle do zadań wykonywanych przez organ.
Sprawdź także w LEX: Udzielenie informacji publicznej na wniosek prasy > >
Cena promocyjna: 161.1 zł
|Cena regularna: 179 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 128.89 zł
Nie doszło do rażącego naruszenia prawa
Dyrektor szkoły podstawowej udostępnił żądane informacje dopiero po wniesieniu skargi na bezczynność. Sąd wskazał, że skarga na bezczynność była zasadna, ponieważ organ nie podjął we właściwym terminie przewidzianych prawem działań w celu załatwienia wniosku. Przyczyną naruszenia były kwestie organizacyjne, wynikające ze skumulowania obowiązków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego, niewystarczającej obsady kadrowej i braku znajomości przepisów. WSA uznał więc, że nie doszło do rażącego naruszenia prawa, które należy rozumieć jako ciężkie nadużycie, noszące cechy oczywistej i wyraźnej sprzeczności z obowiązującym prawem, niepozwalające na zaakceptowanie w demokratycznym państwie prawa i wywołujące dotkliwe skutki społeczne lub indywidualne.
Wyrok WSA w Olsztynie z 29 stycznia 2025 r., sygn. akt II SAB/Ol 124/24, nieprawomocny
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.