Ministerstwo Pracy przygotowało projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia.
Zmiany polegają na uporządkowaniu zakresu podmiotowego. Według projektu do kręgu poszkodowanych będą zaliczone osoby prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych po ostatnich zmianach oraz uzupełniono go o osoby wykonujące pracę na podstawie umowy uaktywniającej, czyli o nianie zgłoszone do ubezpieczeń przez rodziców dziecka. Po noweli, również członek rodziny będzie mógł zgłosić wypadek w jednostce ZUS. Według projektu, okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy będą ustalane m.in. przez wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwoli oraz przez zebranie informacji o wypadku od świadków tego zdarzenia. W karcie wypadku trzeba będzie podać tylko NIP płatnika jeżeli ma on obowiązek posługiwania się tym numerem. Nie będzie wymagany NIP ubezpieczonego, wystarczy tylko PESEL.