Od kilku lat, kiedy na polskim rynku pojawiła się książka Lencionego o dysfunkcjach pracy zespołowej, managerowie wiedzą już o tym, że zaufanie jest podstawowym filarem, na którym mogą budować skuteczne i zaangażowane zespoły. Jedno jednak to brać udział w warsztatach team coachingu wraz ze swoimi podwładnymi i rozmawiać o zaufaniu, rozpoznawać co ma wpływ na jego obniżanie lub nawet niszczenie, a drugie to skuteczne wdrażanie działań i zachowań po warsztatach.

Czytaj w LEX: Na co warto zwrócić uwagę, projektując program mentoringowy? >

Dlaczego tak trudno zbudować zaufanie?

Stoją za tym nawyki myślenia i działania, standardy i wartości, które sprawiają, że nawet jeśli członkowie zespołu przepracują pewne kwestie, to największym wyzwaniem jest dla nich wyrabianie nowych nawyków i stanie na straży wzajemnych zobowiązań.

Czytaj też: Prezesi polskich firm o motywowaniu pracowników >

Bywa też, że członkowie zespołu mają w sobie sporo lęku, strachu, złości, niepokój czy brak poczucia bezpieczeństwa. Te emocje mają wpływ na to, jakie zachowania i reakcje wybierają w różnych sytuacjach i rzadko zastanawiają się nad tym, jakie konsekwencje wywołują one dla nich samych i ich otoczenia.

Czytaj w LEX: Ochrona danych osobowych pracowników i kandydatów do pracy - zmiany od 4 maja 2019 r. >

Jakie zachowania mają wpływ na obniżanie zaufania w relacjach z innymi?

  •  brak pochwał i skupianie się tylko na tym, czego komuś brakuje lub czego nie robi
  •  sarkazm, ironia lub cięte uwagi pod kątem członków zespołu lub za ich plecami
  •  traktowanie innych protekcjonalnie
  •  domaganie się uznania i pochwał (nawet za to, co jest standardem pracy)
  •  labilność emocjonalna, która wprowadza niepokój i brak przewidywalności u innych
  •  uprawianie gier firmowych
  •  kontestowanie i krytyka tego, co się dzieje dookoła, czyichś pomysłów/ rozwiązań
  •  sztywność myślenia i brak otwartości na inne punkty widzenia
  •  dogmatyzm w podejściu do różnych tematów i zmuszanie innych do wyznawania podobnej filozofii
  •  łamanie ustalonych zasad i umów
  •  obracanie w żart poważnych tematów
  •  nadmierna kontrola w rozmowach, przerywanie
  •  narzekanie

 


  •  stawianie się nad innymi (postawa wszystkowiedzącego)
  •  wzbudzanie u innych poczucia winy
  •  dawanie nieproszonych rad (wujek dobra rada)
  •  ocenianie i uderzenie komentarzami w poczucie wartości innych
  •  wyśmiewanie i lekceważenie innych
  •  podważanie czyjegoś autorytetu czy kompetencji
  •  zakładanie złych intencji
  •  traktowanie innych swoja miarą
  •  agresja w komunikacji i zachowaniach
  •  dyrektywność w zarządzaniu

Wydawałoby się, że każdy, kto czyta taką listę na poziomie racjonalnym – zgodzi się, że wymienione tu zachowania nie wspierają współpracy i partnerstwa w biznesie. Jednak to ma miejsce i co więcej, w wielu firmach jest na to przyzwolenie.

Czytaj w LEX: Wielka piątka, czyli kompetencje przyszłości >

Aby sytuacja się zmieniła i ta zmiana miała trwały charakter – każdy z członków zespołu musiałby chcieć zacząć pracować nad swoim rozwojem osobistym, zastanowić się nad źródłem:

  1. lęku
  2. strachu
  3. złości
  4. poczucia winy
  5. braku wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa

… a potem przepracować w sobie tematy, które za nimi stoją (często może być to poczucie własnej wartości), aby te indywidualne deficyty nie wpływały na zachowania, które niszczą zaufanie w relacjach z innymi.

 

Wymaga to wzięcia odpowiedzialności za swoje uczucia, reakcje i wybory. Wtedy łatwiej wyrabiać w sobie nowe nawyki czy standardy, łatwiej wdrażać ustalenia z warsztatów, dawać rzetelny feedback i stawiać granice tym, którzy nie wspierają budowania zaufania.

Beata Stefańska

psycholog biznesu

www.beatastefanska.com

 

Studia przypadków - zainspiruj się najlepszymi praktykami z LEX HR! Poznaj koncepcje warte skopiowania, jak i potencjalne błędy, których należy unikać >
Nie masz dostępu do tych materiałów? Sprawdź, jak go uzyskać >