Od kilku lat, kiedy na polskim rynku pojawiła się książka Lencionego o dysfunkcjach pracy zespołowej, managerowie wiedzą już o tym, że zaufanie jest podstawowym filarem, na którym mogą budować skuteczne i zaangażowane zespoły. Jedno jednak to brać udział w warsztatach team coachingu wraz ze swoimi podwładnymi i rozmawiać o zaufaniu, rozpoznawać co ma wpływ na jego obniżanie lub nawet niszczenie, a drugie to skuteczne wdrażanie działań i zachowań po warsztatach.
Czytaj w LEX: Na co warto zwrócić uwagę, projektując program mentoringowy? >
Dlaczego tak trudno zbudować zaufanie?
Stoją za tym nawyki myślenia i działania, standardy i wartości, które sprawiają, że nawet jeśli członkowie zespołu przepracują pewne kwestie, to największym wyzwaniem jest dla nich wyrabianie nowych nawyków i stanie na straży wzajemnych zobowiązań.
Czytaj też: Prezesi polskich firm o motywowaniu pracowników >
Bywa też, że członkowie zespołu mają w sobie sporo lęku, strachu, złości, niepokój czy brak poczucia bezpieczeństwa. Te emocje mają wpływ na to, jakie zachowania i reakcje wybierają w różnych sytuacjach i rzadko zastanawiają się nad tym, jakie konsekwencje wywołują one dla nich samych i ich otoczenia.
Czytaj w LEX: Ochrona danych osobowych pracowników i kandydatów do pracy - zmiany od 4 maja 2019 r. >
Jakie zachowania mają wpływ na obniżanie zaufania w relacjach z innymi?
- brak pochwał i skupianie się tylko na tym, czego komuś brakuje lub czego nie robi
- sarkazm, ironia lub cięte uwagi pod kątem członków zespołu lub za ich plecami
- traktowanie innych protekcjonalnie
- domaganie się uznania i pochwał (nawet za to, co jest standardem pracy)
- labilność emocjonalna, która wprowadza niepokój i brak przewidywalności u innych
- uprawianie gier firmowych
- kontestowanie i krytyka tego, co się dzieje dookoła, czyichś pomysłów/ rozwiązań
- sztywność myślenia i brak otwartości na inne punkty widzenia
- dogmatyzm w podejściu do różnych tematów i zmuszanie innych do wyznawania podobnej filozofii
- łamanie ustalonych zasad i umów
- obracanie w żart poważnych tematów
- nadmierna kontrola w rozmowach, przerywanie
- narzekanie
Cena promocyjna: 47.2 zł
|Cena regularna: 59 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
- stawianie się nad innymi (postawa wszystkowiedzącego)
- wzbudzanie u innych poczucia winy
- dawanie nieproszonych rad (wujek dobra rada)
- ocenianie i uderzenie komentarzami w poczucie wartości innych
- wyśmiewanie i lekceważenie innych
- podważanie czyjegoś autorytetu czy kompetencji
- zakładanie złych intencji
- traktowanie innych swoja miarą
- agresja w komunikacji i zachowaniach
- dyrektywność w zarządzaniu
Wydawałoby się, że każdy, kto czyta taką listę na poziomie racjonalnym – zgodzi się, że wymienione tu zachowania nie wspierają współpracy i partnerstwa w biznesie. Jednak to ma miejsce i co więcej, w wielu firmach jest na to przyzwolenie.
Czytaj w LEX: Wielka piątka, czyli kompetencje przyszłości >
Aby sytuacja się zmieniła i ta zmiana miała trwały charakter – każdy z członków zespołu musiałby chcieć zacząć pracować nad swoim rozwojem osobistym, zastanowić się nad źródłem:
- lęku
- strachu
- złości
- poczucia winy
- braku wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa
… a potem przepracować w sobie tematy, które za nimi stoją (często może być to poczucie własnej wartości), aby te indywidualne deficyty nie wpływały na zachowania, które niszczą zaufanie w relacjach z innymi.
Wymaga to wzięcia odpowiedzialności za swoje uczucia, reakcje i wybory. Wtedy łatwiej wyrabiać w sobie nowe nawyki czy standardy, łatwiej wdrażać ustalenia z warsztatów, dawać rzetelny feedback i stawiać granice tym, którzy nie wspierają budowania zaufania.
Beata Stefańska
psycholog biznesu
Studia przypadków - zainspiruj się najlepszymi praktykami z LEX HR! Poznaj koncepcje warte skopiowania, jak i potencjalne błędy, których należy unikać >
Nie masz dostępu do tych materiałów? Sprawdź, jak go uzyskać >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.