W HR-owej nomenklaturze wyróżnia się kilka pokoleń, takich jak baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y czy pokolenie Z. Każde z nich, ze względu na moment urodzenia, warunki dorastania i możliwości edukacji, ma swoje charakterystyczne cechy, które determinują również to, jakimi są pracownikami. Dla jednych ważna jest stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy, inni w swoich zawodowych wyborach kierują się własnym rozwojem, potrzebą kreatywnej pracy i ciągłego odkrywania czegoś nowego.
Czytaj: Generacja Y mówi "nie" elastycznym formom zatrudnienia - Wielka Brytania
Słuchaj, wspieraj i dbaj
Każdy menedżer wie, że nie lada wyzwaniem jest zarządzanie wiekowo zróżnicowaną grupą. Celem jest umiejętna maksymalizacja wielu zróżnicowanych umiejętności poszczególnych pokoleń w kierunku osiągania jak najwyższej wydajności, która przełoży się na sukcesy firmy. – Jeśli jesteś szefem wielopokoleniowego zespołu, poza zwykłym zarządzaniem pracą ludzi, czeka cię zarządzanie różnicami, jakie między nimi występują. Bardzo często będziesz musiał wykazać się ogromną cierpliwością i pomysłowością, jednak warto się postarać, ponieważ nagrodą jest zgrany zespół o zróżnicowanym doświadczeniu, który może osiągać pod twoim okiem ogromne sukcesy – mówi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Co zatem robić, by osiągnąć sukces w zarządzaniu pracownikami z różnych pokoleń? Na co zwracać uwagę?
- Elastyczność. Panująca w zespole różnorodność jest jego ogromnym atutem, dlatego warto ją doceniać, ale też zwracać uwagę na indywidualne potrzeby każdego pokolenia i do nich dostosowywać swoje działania.
- Wspieranie kultury wzajemnego szacunku. Współpraca i współdziałanie to podstawa sukcesu każdego zespołu. Jeśli różnice wiekowe między pracownikami są znaczące, warto je podkreślać i wspierać. Mocne strony poszczególnych członków zespołu stanowią siłę całej grupy, a odpowiednio podkreślane będą działały na jej korzyść i wzrost efektywności.
- Umiejętne budowanie zespołów. Jeśli w firmie pracują osoby w różnym wieku, o różnym doświadczeniu, umiejętnościach i poglądach, ale posiadające kompetencje w zakresie jednego działu, warto łączyć je w zespoły. Takie teamy potrafią osiągać zaskakujące efekty.
- Wykorzystanie wymiany wiedzy. Młodzi od starszych, bardziej doświadczonych pracowników, mogą nauczyć się wiele o firmie i funkcjonowaniu instytucji. Wychowani w dobie komunikacji za pomocą ekranów, mogą także szlifować komunikację bezpośrednią. Natomiast doświadczeni pracownicy od młodszych kolegów mogą uczyć się np. korzystania z nowych technologii. Zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym, wymiana wiedzy, spostrzeżeń i doświadczeń może przynieść bardzo dobre rezultaty.
Przeczytaj także: Zatrudnianie różnych pokoleń opłaca się firmom
- Elastyczne metody pracy. Elastyczność w zarządzaniu wielopokoleniowym zespołem pracowników dotyczy nie tylko umiejętnego manewrowania między ich umiejętnościami i dostosowywania ich do odpowiednich projektów, to także odpowiadanie na specyficzne potrzeby pokoleń w zakresie sposobu wykonywania pracy. Młodzi ludzie cenią sobie niezależność, możliwość pracy z domu. Jeśli tylko dane stanowisko stwarza takie możliwości, warto im na to pozwolić. Starsi pracownicy mogą z kolei nie zgadzać się na pracę po godzinach, dlatego dobre planowanie pracy, tak aby zadania mogły zostać wykonane między 9 a 17, to podstawa. Takie podejście sprawia, że wzrastają morale i wydajność pracowników, powoduje także, że firma staje się atrakcyjniejsza dla potencjalnych pracowników z pokolenia Y, dzięki dbaniu i odpowiadaniu na potrzeby, szanowanie niezależności i okazywanie zaufania.
- Dbanie o zaspokajanie potrzeb uczenia się i rozwoju. Jedna rzecz pozostaje taka sama we wszystkich pokoleniach: pracownicy w każdym wieku szukają coraz to nowych możliwości, by się uczyć i rozwijać. Szczególnie dziś, młodszy personel bez “genu” lojalności, który posiadają starsi pracownicy, szybko ucieknie, jeśli poczuje, że nie stawia mu się wyzwań, nie może się rozwijać i nie jest doceniany. Dlatego firmy zaczynają przykładać coraz większą wagę do programów szkoleniowych, możliwości czerpania wiedzy od innych pracowników czy zespołów.