Zarządzanie różnorodnością to strategia zarządzania personelem, której podstawą jest założenie, że zróżnicowanie ludzi pracujących w przedsiębiorstwie jest zasobem, który może stać się dla niego źródłem korzyści i zysków. Koncepcja ta bazuje na akceptowaniu i poszanowaniu różnic istniejących między ludźmi. Różnice te mogą mieć dwojaki charakter. Mogą one być obserwowalne, jak na przykład płeć, wiek, rasa, pochodzenie etniczne, czy (nie)sprawność lub niewidoczne, jak wykształcenie, doświadczenie, postawy, czy preferencji.
Zarządzanie różnorodnością zakłada zatem, że dostrzeżenie i umiejętne wykorzystanie wszelkich różnic występujących między ludźmi może stanowić potencjalne źródło sukcesu organizacji.
Koncepcja zarządzania różnorodnością zakłada, że w firmie stwarzającej bezpieczne i przyjazne środowisko pracy, gdzie pracownicy mają poczucie wpływu na zachodzące wydarzenia i podejmowane decyzje, ludzie bardziej angażują się w wykonywane obowiązki, co przekłada się na wyniki całego przedsiębiorstwa. Dlatego celem tej strategii zarządzania personelem jest stworzenie takiego środowiska pracy, które pozwala każdemu zatrudnionemu czuć się docenionym i szanowanym oraz gdzie każdy ma możliwość wykorzystywania swoich indywidualnych właściwości i możliwości do realizacji celów organizacji. Budowanie zespołów pracowniczych składających się z osób o zróżnicowanym pochodzeniu, doświadczeniu i predyspozycjach sprzyja wypracowywaniu innowacyjnych rozwiązań, zwiększa adaptacyjność do zmieniającego się rynku, umożliwia wymianę wiedzy i doświadczeń, a ponadto pomaga w kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Na poziomie organizacyjnym elementy te przyczyniają się do realizacji celów przedsiębiorstwa, osiągania zysków oraz budowania przewagi konkurencyjnej.
Jak przekuć różnorodność pracowników w sukces firmy?
Jakie praktyki stosują firmy na Zachodzie?
W jaki sposób firma Lafarge zarządzała wiekiem swoich pracowników?