Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym (nr 149), który zwiększy dofinansowanie dla warsztatów terapii zajęciowej i zakładów aktywności zawodowej. - Uzasadnieniem wzrostu kwoty dofinansowania jest prognoza kształtowania się w najbliższych latach kluczowych współczynników decydujących o kosztach ZAZ i WTZ, w tym płacy przeciętnej i płacy minimalnej – uzasadnia ustawodawca. Jak dodaje, na funkcjonowanie ZAZ i WTZ ma wpływ szereg czynników, nie tylko wzrost wysokości wynagrodzenia za pracę, ale także m.in. wzrost cen zakupu towarów i usług, koszty energii itp.

Czytaj również: Warsztaty terapii zajęciowej z terenów powodzi nie zostaną bez pomocy>>

O ile wzrośnie dofinansowanie dla WTZ i ZAZ

Projekt zakłada podniesienie wysokości dofinansowania kosztów rocznego pobytu jednego uczestnika w warsztacie terapii zajęciowej z kwoty 33 696 zł do kwoty 35 196 zł (wzrost o 1 500 zł). Podniesiona zostanie też kwota dofinansowania kosztów rocznego pobytu jednej osoby z niepełnosprawnością zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zatrudnionej w zakładzie aktywności zawodowej z kwoty 37 000 zł na 38 000 zł (wzrost o 1 000 zł). Dofinansowanie ma być zwiększone jeszcze w tym roku i obowiązywać w latach następnych.

Czytaj w LEX: Składki na ubezpieczenie społeczne w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej >

Zróżnicowanie kwoty podwyżki dla WTZ i ZAZ ustawodawca uzasadnia tym, że dla ZAZ-ów jest ona niższa, bo zakłady korzystają również z dofinansowania udzielonego przez PFRON do wynagrodzeń osób z niepełnosprawnością. Równocześnie ustawodawca dostrzega problem odpływu kadry z ZAZ. - Strategicznym problemem ZAZ jest też brak wystarczających środków na wynagrodzenia dla instruktorów zatrudnionych w tych zakładach. Osoby, które wykonują tak bardzo obciążającą pracę, jako wykwalifikowani specjaliści posiadający ogromne doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi, rezygnują z pracy, gdyż znajdują zatrudnienie lepiej płatne, a przy tym mniej obciążające – czytamy w opisie projektu. Podobnie jest też w WTZ-ach. 

Jak zaznacza ustawodawca w ocenie skutków regulacji projektu, PFRON dofinansowuje realizację zadań samorządów powiatu i województwa na rzecz osób z niepełnosprawnością, w tym koszty działania WTZ i ZAZ, które stanowią ok. 90 proc. kosztów przeznaczanych na ten cel. - Niemniej jednak są to zadania własne samorządów. Środki PFRON są formą częściowego wsparcia, nie pokrywają całości kosztów realizacji zadań własnych samorządu terytorialnego realizowanych na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – wskazuje. Równocześnie podkreśla, że powiat powinien opracowywać programy oraz strategie skierowane do osób z niepełnosprawnością, które są jego mieszkańcami, uwzględniając ich potrzeby i lokalną specyfikę.

Czytaj w LEX: Zasady organizowania i prowadzenia warsztatów terapii zajęciowej >

 


Wsparcie dla najbardziej narażonych na wykluczenie

W Polsce jest obecnie 733 WTZ-ów, w których wsparcie otrzymuje ponad 29 tys. dorosłych osób z niepełnosprawnością, głównie intelektualną. Pracowników warsztatów jest ponad 10 tys. Celem WTZ-ów jest aktywna rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością najbardziej narażonych na wykluczenie. Z kolei w 141 ZAZ-ach pracuje blisko 7 tys. osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ponad 2 tys. innych pracowników.