Transformacja rynku pracy jest nieunikniona, a dowody na jej nadejście są przytłaczające. Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego „Future of Jobs”, aż 65 proc. dzieci rozpoczynających dziś edukację podstawową będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Zmieniają się również priorytety młodych ludzi – jak wskazuje badanie Gallupa, opublikowane w 2023 roku przez Harvard Business Review, w Stanach Zjednoczonych zauważalny jest spadek entuzjazmu wobec tradycyjnych dyplomów. Trend ten jest jeszcze bardziej widoczny w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie młodzież coraz częściej wybiera kariery w mediach społecznościowych, widząc w nich szansę na finansową niezależność i sukces w świecie cyfrowym. W odpowiedzi na te zmiany globalne firmy modyfikują swoje podejście, stawiając na umiejętności zamiast formalnych kwalifikacji. Programy takie jak staże Google’a, które kładą nacisk na praktyczne doświadczenie, umożliwiają osobom z nietradycyjnym wykształceniem zdobycie pracy w czołowych firmach, takich jak Amazon czy Microsoft.
Czytaj również: Work-life balance w oczach najmłodszych graczy na rynku pracy>>
Edukacja na miarę Czwartej Rewolucji Przemysłowej - USA, Nigeria, Korea Południowa
Globalna rewolucja cyfrowa zmienia oblicze przemysłu, a wraz z nią pojawia się potrzeba opracowania nowych modeli edukacyjnych, które pomogą zamknąć rosnącą lukę kompetencyjną. Tradycyjne systemy nauczania coraz częściej zmagają się z wyzwaniami, jakie stawiają platformy takie jak TikTok, YouTube czy rozwijające się branże oparte na sztucznej inteligencji. Przykłady innowacyjnych podejść widać na całym świecie – od Doliny Krzemowej w Kalifornii po rozwijającą się scenę technologiczną w Nigerii. W Mali, Kabakoo Academies wykorzystuje sztuczną inteligencję i media społecznościowe do podnoszenia kwalifikacji młodych ludzi, co przyniosło uczestnikom wzrost dochodów o 44 proc. w regionie, gdzie ponad 80 proc. zatrudnienia ma charakter nieformalny. W Korei Południowej AI została włączona do narodowego programu nauczania, a celem jest wyposażenie uczniów i nauczycieli w umiejętności technologiczne do 2025 roku. Niemcy z kolei, dzięki swojemu systemowi dualnemu, łączącemu praktyki zawodowe z nauką akademicką, osiągnęły imponujący wskaźnik zatrudnienia na poziomie 92 proc. wśród absolwentów. Podobnie Malezja rozwija inicjatywę hybrydowych klas, która do 2025 roku ma objąć 400 szkół, a wstępne wyniki wskazują na znaczącą poprawę wskaźników zatrudnienia absolwentów.
Cena promocyjna: 127.2 zł
|Cena regularna: 159 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 127.2 zł
Globalny rynek: Katar, Emiraty Arabskie, Bliski Wschód, Malezja...
Rosnące bezrobocie wśród młodych ludzi w Chinach doprowadziło do powstania zjawiska określanego jako „rotten-tail kids”. Coraz więcej absolwentów uczelni wyższych zmuszonych jest do podejmowania nisko płatnych prac lub polegania na emeryturach swoich rodziców. To zjawisko uwidacznia poważną rozbieżność między systemem edukacji a wymaganiami współczesnego rynku pracy, podkreślając pilną potrzebę reform, które wyposażą młodych ludzi w kompetencje adekwatne do obecnych realiów gospodarczych.
Rządy na całym świecie podejmują nowe, innowacyjne inicjatywy, aby wspierać rozwój siły roboczej. Malezja wprowadziła Narodowy Tydzień Szkoleniowy, oferując darmowe programy podnoszenia kwalifikacji w takich dziedzinach jak zielone technologie i innowacje cyfrowe. W regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej automatyzacja może wpłynąć na nawet 52 proc. działań zawodowych w krajach takich jak Katar, co podkreśla potrzebę transformacji rynku pracy. Arabia Saudyjska w ramach swojej strategii Vision 2030 zainwestowała 6,4 miliarda dolarów w technologie i szkolenia, a Zjednoczone Emiraty Arabskie realizują Narodowy Program dla Koderów, mający na celu przeszkolenie 100 tysięcy programistów. Te inicjatywy są dowodem zaangażowania tych państw w zmniejszanie luki kompetencyjnej i przygotowanie młodych ludzi na wyzwania przyszłości.
Starsza część pokolenia Z (24-29 lat), która już weszła na rynek pracy, wybiera często elastyczne formy zatrudnienia. Jak wynika z raportu „Portret Freelancera 2024” opracowanego przez platformę Freelancehunt, najpopularniejsze zawody w tej grupie to graficy (41,8 proc.), programiści (19,5 proc.) i copywriterzy (11,2 proc.). Freelancing daje Zetkom możliwość realizacji projektów zgodnych z ich pasjami, a jednocześnie pozwala na zachowanie równowagi między życiem zawodowym a osobistym.
Czytaj również: Między pracą a pasją – jak pokolenie Z utrzymuje work-life balance>>
Elastyczność kontra wynagrodzenie
Raport „Mind the Gap – How Gen Z is Disrupting the Workplace in 2024” opracowany przez Jabra podkreśla, że elastyczność pracy jest dla pokolenia Z kluczowa. W badaniu przeprowadzonym w 14 krajach aż 35 proc. respondentów wskazało elastyczność jako najważniejsze kryterium wyboru pracy, przewyższające nawet znaczenie wynagrodzenia (4 proc.). W Polsce jednak wynagrodzenie pozostaje nieco ważniejsze – dla 23 proc. młodych ludzi jest to priorytet, podczas gdy elastyczność wskazuje 22 proc.
Choć Zetki są zadowolone z pracy, często doświadczają wypalenia zawodowego. Raport Jabra ujawnia, że 70 proc. respondentów z tej grupy odczuwa satysfakcję z pracy, ale aż 52 proc. zmaga się z wypaleniem. W Polsce według danych Freelancehunt 44 proc. Zetek doświadcza wypalenia, choć tylko 35 proc. planuje zmianę pracy w najbliższym roku.
Sprawdź również książkę: Prawo pracy wobec nowych technologii [PRZEDSPRZEDAŻ] >>
Gdzie zaprowadzi nas AI?
Mimo powstawania nowych specjalizacji i zawodów rewolucja AI nabiera tempa przede wszystkim poprzez wykorzystanie technologii przez osoby dzisiaj czynne zawodowo. Wykorzystują one AI zarówno w pracy jak i prywatnie. Nowe zastosowania wdrażane są często w tradycyjnych zawodach i pomagają w rozwoju specjalistów.
69,7 proc. specjalistów już dzisiaj aktywnie korzysta z technologii AI w swojej pracy. Kolejne 17,6 proc. planuje zacząć. Tylko nieliczne zawody jeszcze nie korzystają ze sztucznej inteligencji, ale wydaje się, że to tylko kwestia krótkiego czasu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.