W odpowiedzi na interpelację nr 10852 w sprawie planów wydłużenia urlopu macierzyńskiego, Radosław Mleczko - podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej zaznaczył, że przepisy Kodeksu pracy zapewniają pracownicom powracającym do pracy z urlopu macierzyńskiego kontynuowanie zatrudnienia na warunkach porównywalnych z obowiązującymi przed rozpoczęciem takiego urlopu.
Zgodnie bowiem z przepisem art. 183(2) Kodeksu pracy, który obowiązuje od dnia 18 stycznia 2009 r., pracodawca dopuszcza pracownika po zakończeniu urlopu macierzyńskiego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym, za wynagrodzeniem za pracę, jakie taki pracownik otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu. Także przepisy Kodeksu pracy dotyczące równego traktowania w zatrudnieniu zakazują jakiejkolwiek dyskryminacji w zatrudnieniu, m.in. ze względu na płeć, w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Pracownik, wobec którego pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Skorzystanie przez pracownika z prawa dochodzenia takiego odszkodowania nie może być podstawą do niekorzystnego traktowania pracownika, a także nie może powodować jakichkolwiek negatywnych konsekwencji wobec pracownika, zwłaszcza nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy lub jego rozwiązanie bez wypowiedzenia (art. 183a § 1, art. 183d i art. 183e § 1 Kodeksu pracy).
Odnosząc się do kwestii zwiększenia zasiłków rodzinnych w kontekście propozycji wydłużenia urlopu macierzyńskiego, pragnę wyjaśnić, że propozycja wydłużenia płatnego urlopu w związku z urodzeniem się dziecka jest obecnie przedmiotem szerokich konsultacji społecznych. Projekt został skierowany także do zaopiniowania organizacji pozarządowych działających na rzecz rodzin. Wyrażam przekonanie, że w wyniku tych konsultacji będzie możliwe zapoznanie się z opinią szeregu podmiotów, które przedstawią swoje stanowisko odnośnie do propozycji zróżnicowanej wysokości zasiłku macierzyńskiego w zależności od tego, czy uprawniona pracownica deklarowałaby z góry chęć korzystania z rocznego urlopu obejmującego podstawowy urlop macierzyński, a także dodatkowy urlop macierzyński i urlop rodzicielski – w pełnych wymiarach, czy wybrałaby inny sposób korzystania z takich urlopów, tj. sukcesywne składanie odrębnych wniosków o udzielenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego. W projekcie przewiduje się, że w pierwszym przypadku wysokość zasiłku przez cały okres korzystania z urlopu wynosiłaby 80% podstawy wymiaru zasiłku, natomiast w drugim przypadku – 100% podstawy wymiaru zasiłku w czasie korzystania z podstawowego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego i 60% podstawy wymiaru zasiłku w czasie korzystania z urlopu rodzicielskiego. Wyrażam pogląd, że pozostawienie uprawnionym prawa wyboru sposobu korzystania z urlopów związanych z urodzeniem się dziecka i w konsekwencji także wysokości otrzymywanego w tym czasie zasiłku macierzyńskiego jest rozwiązaniem motywującym do świadomego podejmowania decyzji związanych z pełnieniem funkcji rodzicielskich i opieką nad małym dzieckiem z uwzględnieniem sytuacji zawodowej i finansowej rodziców dziecka.
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 15 stycznia 2013 r.