Już dwukrotnie w tym roku Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) interweniował w resorcie rodziny w sprawie przewlekłości wydawania decyzji o poziomie potrzeby wsparcia przez wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON). Aby starać się o świadczenie wspierające, należy najpierw otrzymać taką decyzję, a dopiero potem samo świadczenie z ZUS. Tymczasem w wielu miejscach wnioskujący o wydanie decyzji w styczniu, dopiero jesienią mają wyznaczane terminy posiedzeń składów ustalających potrzebę wsparcia. Zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu wspierającym WZON ma trzy miesiące na wydanie decyzji. Tak się jednak zazwyczaj nie dzieje. W odpowiedzi na pismo RPO w tej sprawie, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Łukasz Krasoń odpowiedział, że jedną z przyczyn przewlekłości jest to, że wnioski o wydanie decyzji składają osoby z lekkim stopniem, oraz że duża liczba wniosków wpływa w wersji papierowej a nie elektronicznej.

Pisaliśmy o tym problemie w Prawo.pl.

Czytaj również: Wnioskujący czekają miesiącami na decyzje o poziomie potrzeby wsparcia>>

 

Nadzór pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych

Rzecznik Praw Obywatelskich pytał także resort rodziny, w jaki sposób jest monitorowany proces wydawania decyzji przez WZON-y. Wiceminister rodziny Łukasz Krasoń nie odniósł się do tego pytania w piśmie do RPO. Nam odpowiada, że w celu monitorowania procesu wydawania przez wojewódzkie zespoły decyzji w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia, resort na bieżąco współpracuje zarówno z wojewodami, jak i przewodniczącymi wojewódzkich zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności. - Udziela także wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów, stale prowadzi szkolenia, w tym doskonalące dla specjalistów do spraw ustalania poziomu potrzeby wsparcia, organizuje spotkania, w trakcie których omawiane są bieżące trudności i zaistniałe problemy – czytamy w odpowiedzi przesłanej serwisowi Prawo.pl przez biuro prasowe MRPiPS. Ustawa o rehabilitacji w art. 6c ust. 1a mówi, że pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych sprawuje nadzór nad wydawaniem decyzji ustalających poziom potrzeby wsparcia. Ma on polegać, m.in. na kontroli prawidłowości i jednolitości standardów i stosowania przepisów, kontroli decyzji ustalających poziom potrzeby wsparcia i ich zgodności z dokumentacją i przepisami czy udzielanie wyjaśnień i wytycznych w zakresie ich stosowania.

 


Przegląd ustawy o świadczeniu wspierającym po roku

Przepisy zobowiązują też pełnomocnika rządu do przeprowadzenia kontroli i ewaluacji po roku funkcjonowania ustawy o świadczeniu wspierającym. I nie wcześniej taką kontrolę planuje on przeprowadzić. - Mając na uwadze fakt, iż ustawa weszła w życie 1 stycznia 2024 r. przegląd zostanie dokonany po upływie roku od dnia wejścia w życie, czyli po 1 stycznia 2025 r., czyli po pełnym roku funkcjonowania nowych rozwiązań – poinformowało nas biuro prasowe Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jak dodaje, szczegółowych informacji w zakresie sposobu, w jaki zostanie przeprowadzony przegląd, terminów udostępnienia wniosków po przeglądzie, resort będzie mógł udzielić dopiero po rozpoczęciu czy przeprowadzeniu przeglądu.

Równocześnie biuro prasowe potwierdza, że do Biura pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych (BON) wpływają pytania od obywateli „o różnej treści”, które dotyczą kwestii, za które jest odpowiedzialne MRPiPS. - Nie jest jednak prowadzony odrębny rejestr pism pozwalający na określenie liczby zapytań w tych sprawach – odpowiada nam resort rodziny. Nie dowiedzieliśmy się także, w jaki sposób BON reagował na te pytania.

Ministerstwo rodziny planuje też zwiększyć zatrudnienie w wojewódzkich zespołach, aby przyspieszyć proces wydawania decyzji. Na 2025 r. przewidziano 173 nowe etaty.