A tak się właśnie stało w sprawie, którą zajął się WSA w Opolu rozpatrując skargę na organ II instancji złożoną przez kobietę prowadzącą działalność gospodarczą, właścicielkę sklepu spożywczo-przemysłowego. Zawarła ona umowę z młodocianą pracownicą datowaną na 1 lipca, a zatem przed rozpoczęciem roku szkolnego. Po czym zwróciła się do burmistrza o dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianej sprzedawczyni. Burmistrz, rozpatrując jej wniosek jako organ I instancji odmówił dofinansowania. Argumentował, że środki nie przysługują, ponieważ umowa zastała zawarta podczas wakacji, a nie w terminie rozpoczęcia roku szkolnego, czyli 1 września. Taka zasada wynika z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania.
WSA: nie data umowy, lecz cel decyduje o dofinansowaniu kształcenia zawodowego
Jeśli pracodawca zawarł umowę z młodocianą pracownicą przed rozpoczęciem roku szkolnego, to nie można z tej przyczyny odmówić mu prawa do dofinansowania kosztów jej kształcenia zawodowego.
Przedsiębiorcza właścicielka sklepu nie zgodziła się z tą decyzją i złożyła odwołanie do SKO. W II instancji organ jednak utrzymał w mocy decyzję burmistrza. Uzasadniał, że uczennica, zatrudniona w sklepie i tam ucząca się zawodu, była jednocześnie uczennicą zasadniczej szkoły zawodowej. A zatem, zdaniem SKO, umowa powinna zostać zawarta w terminie rozpoczęcia roku szkolnego w szkole zawodowej tj. od 1 września.
Właścicielka sklepu złożyła skargę do WSA, który przyznał jej rację. Sąd orzekł, że burmistrz, jak i SKO są w błędzie. Zauważył, że rzeczywiście patrząc na literalne brzmienie przepisów powołanego rozporządzenia, umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego pracodawca zawiera z młodocianym w terminie przyjęć kandydatów do zasadniczych szkół zawodowych. WSA zauważył jednak, że 1 września jest dniem rozpoczęcia zajęć w szkole, a nie dniem przyjęcia kandydatów do szkoły. Zasady te reguluje rozporządzenie ministra edukacji z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych. Zgodnie z nim, oświaty ustala terminy rekrutacji, określa terminy składania dokumentów do szkół. WSA zwrócił uwagę burmistrzowi, że właśnie na podstawie zarządzenia kuratora powinien oceniać termin podpisania umowy o zatrudnieniu na przyuczenie zawieranej z młodocianym pracownikiem. Sąd wskazywał też, że przyjęcie do pracy w celu przygotowania zawodowego jest zatrudnieniem celowym, i ma przyuczyć do wykonywania zawodu w sposób praktyczny. Jeśli więc cel takiego przygotowania został osiągnięty, nie powodów do wydania odmownej decyzji co do dofinansowania.
Przypomnijmy, zgodnie art. 70b ust. 1 ustawy o systemie oświaty pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia, jeżeli zostały spełnione opisane warunki. Należą do nich: posiadanie przez pracodawcę odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia przygotowania zawodowego, ukończenie przez młodocianego pracownika nauki zawodu lub przyuczenia zawodowego oraz zawarcie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego. (II SA 462/12)