Główny Urząd Statystyczny opublikował właśnie informację o społeczeństwie informacyjnym w Polsce w 2021 r. Wynika z niej m.in., że odsetek osób w wieku 16–74 lata korzystających w br. z usług administracji publicznej przez Internet w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniósł 47,5 proc., tj. o 5,6 p. proc. więcej niż w roku poprzednim.
Czytaj również: GUS: W 2020 r. pandemia i lockdown zaburzyły dotychczasowe trendy na rynku pracy>>
Opieka nad dzieckiem w czasie nauki zdalnej
Według danych GUS, w 2021 r. prawie 16 proc. osób w wieku 16–74 lata sprawowało opiekę nad dzieckiem objętym obowiązkiem nauczania zdalnego. Wskaźnik ten był wyższy wśród kobiet (19,5 proc.) niż mężczyzn (12,0 proc.) oraz wśród osób z wyższym wykształceniem (24,3 proc.,) niż średnim (13,3 proc.) i niższym (4,9 proc.). Sprawowanie opieki nad dzieckiem objętym zdalnym nauczaniem najczęściej wskazywały osoby w grupie wiekowej 35–44 lata (40,3 proc.). Uwzględniając podział terytorialny kraju, najwyższy wskaźnik odnotowano w województwach opolskim (19,1 proc.) oraz dolnośląskim (18,7 proc.), natomiast najniższy – w kujawsko-pomorskim (7,0 proc.) oraz świętokrzyskim (10,7 proc.).
Większość osób sprawujących opiekę nad dzieckiem miało negatywną opinię na temat efektów nauki zdalnej. Ponad 80 proc. osób twierdziło, że dziecko nauczyło się mniej podczas nauczania zdalnego niż mogłoby się nauczyć w szkole, a ponad połowa uważała, że dziecko potrzebowało więcej czasu na naukę.
Więcej pracowników ze zdalnym dostępem do firmowej poczty
W 2021 r. niemal co piąte przedsiębiorstwo korzystało z rozwiązań tzw. Internetu Rzeczy. W porównaniu z 2020 r. wzrosły odsetki firm korzystających z płatnych usług w chmurze oraz mediów społecznościowych.
W 2020 r. ponad jedna trzecia przedsiębiorstw (35,5 proc.) zadeklarowała zwiększenie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych, 18,1 proc. firm wskazało wzrost odsetka pracowników posiadających zdalny dostęp do poczty elektronicznej przedsiębiorstwa, a 20,5 proc. wskazało wzrost odsetka pracowników posiadających zdalny dostęp do aplikacji lub systemów przedsiębiorstwa innych niż poczta elektroniczna. Ponadto 29,4 proc. firm wskazało wzrost liczby spotkań zdalnych prowadzonych za pośrednictwem komunikatorów internetowych. W 2020 r., podobnie jak rok wcześniej, 42,0 proc. przedsiębiorstw poniosło nakłady na sprzęt informatyczny, telekomunikacyjny lub oprogramowanie; w grupie firm małych w skali roku nastąpił spadek o 0,4 p. proc., natomiast wśród firm średnich i dużych odnotowano wzrost odpowiednio o 2,0 p. proc. oraz 2,8 p. proc.