Pierwsza część artykułu dostępna TUTAJ

Jaki jest cel Smarter Workforce?

Celem tej idei, jak mówią jej pomysłodawcy, jest energetyzowanie pracy naszego życia. Czy pracujemy w dziale HR lub IT, czy w marketingu lub obsłudze klienta, jesteśmy na tym stanowisku, aby pobudzać kapitał ludzki, rozwiązania i wyniki. Jesteśmy zobowiązani wykonać swoją pracę w sposób najpełniejszy. Nie chodzi tu tylko o talent, technologię lub handel, a o połączenie wszystkich tych trzech rzeczy w jedno.

1. Wzmacnianie zasobów ludzkich (HR)

Jeśli naszą pracą jest zatrudnianie, angażowanie i optymalizacja talentów, Smarter Workforce pomoże przyciągnąć i utrzymać najlepszych, rozwijać umiejętności pracowników, pielęgnować liderów i wykorzystać zbiorową inteligencję i analitykę, aby zmienić sposób, w jaki działa nasza firma.

2. Wzmacnianie technologii informatycznych (IT)

Jeśli jesteśmy w pracy odpowiedzialni za zapewnienie odpowiednich narzędzi i możliwości, Smarter Workforce pomoże w wykorzystaniu możliwości społecznościowych i narzędzi mobilnych, które zwiększą współpracę i wydajność w naszej firmie.

3. Wzmacnianie marketingu i obsługi klienta

Jeśli nasza praca polega na angażowaniu klientów i budowaniu związków pomiędzy ludźmi a spółkami, Smarter Workforce pomoże rozbudować interakcje i przewyższyć oczekiwania przez nadanie osobistego charakteru doświadczeniom, co zwiększa lojalność i zaangażowanie.

Przeprojektowanie znaczenia pracy to kluczowe założenie Smarter Workforce. Praca to codzienność dla około trzech miliardów ludzi. Jednak bardzo niewielki procent osób pracujących potrafi i może naprawdę cieszyć się swoją pracą. Przez lata znaczenie pracy ewoluowało od sposobu na zaspokojenie elementarnych potrzeb w stronę osiągnięcia lepszego statusu społecznego, godności i satysfakcji. Być może ta ewolucja będzie szła w kierunku, w którym praca będzie stawać się częścią naszej tożsamości. Byłby to czas, kiedy praca przez nas wykonywana określałaby, kim jesteśmy. Ta ewolucja oznaczałaby dodatkowe zawiłości dla biznesu, ponieważ to firmy angażują jednostkę, dostrzegają jej talent i otwierają kanały komunikacji i współpracy.

Dla pracodawców kluczową sprawą jest pomoc pracownikom w zrozumieniu i odnalezieniu w sobie prawdziwego talentu. Muszą też być w stanie przekonać ich, że praca, którą wykonują, wykorzystuje w pełni ich zdolności. Wtedy zarówno pracownik, jak i pracodawca odnotują wzajemne korzyści. Wymaga to niewątpliwie fundamentalnej zmiany w myśleniu i nastawieniu do pracy. Firmy muszą na nowo przemyśleć drogę, którą wybrały, by przyciągnąć, upoważnić i motywować swoich pracowników.

Dobre organizacje zwykle dostrzegają trzy kluczowe aspekty siły roboczej określane jako trzy C (capability, capacity, culture). Pierwszy to zdolności (co pracownik już umie), potem potencjał (jakie ma zdolności uczenia się) i wreszcie kultura (gotowość do współpracy w grupie).

Rozumienie zasad trzech C jest tylko pierwszym krokiem przy stwarzaniu Smarter Workforce. Troy Kanter uważa, że dla zapewnienia sukcesu zarówno pracownikowi, jak i organizacji należy odpowiedzieć na pięć kluczowych pytań:

1. Jakie są elementy kluczowe dla sukcesu organizacji?

Przypomina to trochę wybór samochodu. Bierzemy wtedy pod uwagę wiele różnych elementów, takich jak zużycie paliwa, bezpieczeństwo, przebieg. To samo dotyczy biznesu. Niektóre spółki potrzebują siły roboczej, by dostarczać klientom usługi dostosowane do ich potrzeb. Dla innych ważny jest wysoki standard obsługi klienta, doświadczenie czy kreatywny pomysł.

2. Jakie job families w strukturze pracowników są kluczem do sukcesu w firmie?

Innymi słowy, które job families pomogą wyróżnić firmę od konkurencji? Można to ustalić na podstawie analizy danych personalnych i znalezienia obszarów krytycznych mających bezpośredni wpływ na wydajność.

Job family to grupa prac obejmujących zadania takiej samej natury, ale wymagających innych poziomów biegłości i odpowiedzialności.

3. Jak przyciągnąć najlepszych ludzi do najważniejszych obszarów w firmie?

Poprzez analizowanie zasobów ludzkich przy pomocy nauk behawioralnych i ludzkich spostrzeżeń można stworzyć plan, który pomoże poznać zdolności, potencjał i tendencje kulturowe najlepszych pracowników. Dzięki temu można znaleźć sposób na pozyskanie większej liczby ludzi takich jak oni. Dotychczas te kluczowe i wspólne cechy były ustalane głównie intuicyjnie, poprzez odczucia. Kiedy jednak skupimy się na przyciągnięciu i zatrudnieniu odpowiednich ludzi, od razu nasi pracownicy będą bardziej zaangażowani. Dzięki temu unikniemy błędów, a wydajność wzrośnie.

4. Co mobilizuje, a co zniechęca nasze najlepsze talenty?

Trzeba zacząć od wiedzy, gdzie i w jaki sposób pozyskać właściwych ludzi (zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz) przez zarządzanie ocenami i badanie zaangażowania pracownika. Należy również znać swoich obecnych pracowników pod względem umiejętności i doświadczenia. Smarter Workforce motywuje swoich pracowników w oparciu o to, co wiedzą na temat najlepszych ludzi w firmie.

5. Jakich narzędzi potrzeba, by wzmocnić swoją siłę roboczą i uczynić miarą sukcesu?

Inteligentne firmy wykorzystują społeczne narzędzia przedsiębiorstw przede wszystkim do budowania relacji i umiejętności oraz dostarczania wyników i informacji, które są aktualne i przydatne. Ankiety pomagają im ocenić zaangażowanie i wzmacniają wydajność pracowników. Używają też analityki danych, aby zgromadzić spostrzeżenia na temat zasobów ludzkich, które nie były dostępne aż do teraz.

Gdy pracodawca znajdzie odpowiedzi na powyższe pytania, wtedy jest w stanie stworzyć Smarter Workforce – zasoby ludzkie, gdzie czas na zatrudnienie jest zredukowany, wydajność podniesiona, straty zminimalizowane i retencja rosnąca. Z kolei firma jest w stanie szybciej wprowadzać produkty na rynek, wzrasta jej elastyczność, staje się bardziej twórcza i nowatorska, zwiększa przychody i naprawdę zaczyna rozumieć, jaki wpływ na końcowy wynik mają pracownicy.

Dlaczego tak ważne jest zastosowanie idei Smarter Workforce?

Wzrost liczby pracowników tymczasowych, telepracowników i pracowników niezależnych odmienił sposób ich postrzegania przez pracodawców. Sposoby i pojęcie pracy wciąż ulegają zmianie w każdym zakątku świata. To dzieje się w czasie rzeczywistym w bardzo konkretny sposób.

Istnieje kilka głównych trendów kształtujących tę szybką transformację:

• wzrost powiązań społecznych w miejscu pracy – jesteśmy w stałej łączności z innymi; odbywa się to szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, w stale zmieniający się sposób;

• powstanie technologii mobilnych – prawie 75% światowej populacji ma dostęp do urządzenia mobilnego, więc informacja jest nie tylko dostępna, ale jest też w zasięgu ręki globalnej publiczności;

• powstanie niezależnego pracownika – coraz więcej osób ustala własny harmonogram pracy oraz porządek dnia; dzieje się tak, ponieważ ludzie stają się głównym źródłem przewagi konkurencyjnej poprzez specjalizację umiejętności.

Według badania przeprowadzonego przez IBM w 2012 r. 71% ankietowanych prezesów uznaje kapitał ludzki za największe źródło trwałej wartości ekonomicznej. Tak więc uzyskanie odpowiedniego talentu na naszym firmowym pokładzie i fakt, że zrobiliśmy to, wykorzystując połączenie ludzkiej intuicji i analityki, może przynieść o wiele lepsze wyniki biznesowe. Kiedy mamy odpowiedniego pracownika w zespole, może on dzielić się pomysłami, wiedzą i doświadczeniem w rekordowym (jak nigdy dotąd) tempie. W obecnych czasach pracownicy mają również możliwość i narzędzia do współpracy i budowania relacji z kolegami na całym świecie w ciągu kilku chwil. Dzięki temu organizacje mogą prowadzić swój biznes w sposób skuteczniejszy. Kiedy po raz pierwszy zatrudnimy najlepszych ludzi i umieścimy ich w odpowiednim miejscu pracy i właściwym środowisku, potrafią oni zdziałać wielkie rzeczy. Organizacje, które mają inteligentniejszych pracowników (Smarter Workforce), ponoszą o wiele mniejsze straty. Produkty, efekty pracy trafiają na rynek dużo szybciej. Zwiększa się wydajność i pracownicy są bardziej zaangażowani w to, co robią, i interesują się tym, jak ich praca wpływa na firmę. Firmy są w stanie uzyskać więcej ze swojego największego atutu, jakim są ludzie.

Zmieniający się świat wymaga nowego spojrzenia

Twórcy programu Smarter Workforce uważają, że aby budować lepszy świat, trzeba skupić się na kształtowaniu pracowników. Nie ma wątpliwości, że potrzeba budowania Smarter Workforce istnieje. Trzeba tylko odpowiedzieć sobie na pytanie, jak to zrobić.

Po pierwsze, trzeba myśleć o swoich pracownikach w sposób czynny, a nie reaktywny. Zaprojektować ich, a nie kształtować. Jednak aby dotrzeć do tego, jak to zrobić, trzeba zacząć od postawienia właściwych pytań:

• co pracownicy powinni zrobić dla firmy?

• które stanowiska w ramach firmowego kapitału ludzkiego są kluczem do sukcesu?

• jak przyciągnąć najlepszych ludzi i utrzymać ich na tych stanowiskach?

• co motywuje, a co demotywuje pracowników?

• jakie narzędzia są potrzebne do ich wzmocnienia?

Udzielenie odpowiedzi na te pytania prowadzi do właściwych rozwiązań, które są odpowiednie dla naszej firmy. Te rozwiązania to potężne, unikalne narzędzia, by stworzyć synchronizację między pracownikami a organizacją. Jak mówią sami twórcy koncepcji Smarter Workforce, historia każdej firmy jest inna. Ale każda historia gdzieś się zaczyna. Oni chcą pomóc pracodawcom odkryć, jak można zaprojektować na nowo siłę roboczą firmy i zenergetyzować życiową pracę. Specjaliści IBM przekonują, że dzięki współpracy z nimi można uświadomić sobie siłę idei Smarter Workforce, a także zrozumieć, że im mądrzejszy kapitał ludzki w firmie, tym lepiej będzie się ona rozwijać.

Pracodawca, który zdecyduje się na zastosowanie programu Smarter Workforce, powinien myśleć nieszablonowo oraz stale poszukiwać nowych sposobów na zwiększanie zaangażowania pracowników. Program Smarter Workforce pozwala pracodawcom odnaleźć klucz do tego, co sprawdzi się najlepiej w danej organizacji.

Idea Smarter Workforce z pewnością daje pracodawcom możliwość zyskania nowego spojrzenia na kapitał ludzki we własnych firmach. Jest w stanie zaopatrzyć szefów w zestaw narzędzi niezbędnych do zyskania nowej, bardziej zaangażowanej, a co najważniejsze usatysfakcjonowanej siły roboczej. Wprowadzenie programu Smarter Workforce pozwala dowiedzieć się, jak uzyskać więcej od własnych pracowników. Dzieję się tak dzięki możliwości odkrywania tego, co jest potrzebne, aby wzmocnić ich pozycję i przekształcić w ten sposób swoją firmę. Poprzez program można odkryć nowe perspektywy i zdobyć wiedzę na temat tego, w jaki sposób technologie mobilne i chmury zmieniają sposób zaangażowania i rozwoju pracowników. Smarter Workforce proponuje poprawę wyników biznesowych przez wykorzystywanie baz danych dotyczących pracowników, by zidentyfikować ich najmocniejsze strony i przenieść je na resztę firmy. Jednym słowem, Smarter Workforce pozwala wyjść naprzeciw wymaganiom przyszłości, daje możliwość przewartościowania myślenia na temat pracy i całego firmowego kapitału ludzkiego.

Fragment artykułu pochodzi z Serwisu HR

Bibliografia:

1. www.kenexa.com/SmarterWorkforce

2. www.kenexa.com/SmarterWorkforce/SmarterWorkforceWP

3. www.ibm.com/social-business/us/en/smarterworkforce.pdf

4. asmarterplanet.com/blog/2013/05/the-top-5-checkpoints-to-building-a-smarter-workforce.html

5. www.forbes.com/sites/joshbersin/2013/01/31/ibm-launches-its-smarter-workforce-initiative/