lub zaloguj się Zaloguj się!
Kto nie przeszedł z emerytury wcześniejszej na powszechną, zyska najwięcej
lub zaloguj się Zaloguj się!
Żeby widzieć komentarze musisz:
Do dziś ani w Dzienniku Ustaw na stronie Rządowego Centrum Legislacji, ani w publikacjach Trybunału Konstytucyjnego, nie został ogłoszony wyrok z 4 czerwca 2024 r. w sprawie wcześniejszych emerytur. Pojawiają się za to pierwsze, nieprawomocne wyroki sądów, które zmieniają zaskarżone decyzje ZUS i nakazują ponowne przeliczenie emerytury, z pominięciem niekonstytucyjnego przepisu ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Zdaniem prawników, bez względu na to, czy wyrok TK zostanie opublikowany czy nie, sądy powinny już jednolicie orzekać w takich sprawach.
Artykuł 25 ust. 1b ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie, w jakim dotyczy osób, które złożyły wniosek o przyznanie świadczeń, o których mowa w tym przepisie, przed 6 czerwca 2012 r., jest niezgodny z art. 67 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji – ogłosił we wtorek Trybunał Konstytucyjny. TK dopiero teraz wydał wyrok, choć skarga konstytucyjna, która zainicjowała postępowanie, wpłynęła do niego w lipcu 2019 r., a rząd PiS nie zdecydował się na uregulowanie sytuacji emerytów z innych roczników niż 1953, zasłaniając się skutkami finansowymi dla budżetu.
6 marca 2019 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł niekonstytucyjność przepisu ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie kobiet urodzonych w 1953 r., które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury. Wyrok dotyczy również ubezpieczonych z innych roczników, którzy przed 1 stycznia 2013 r. decydowali się na wcześniejszą emeryturę - ufając, że państwo nie zmieni reguł wypłaty świadczenia.
Senacka Komisja ds. Petycji poczeka na odpowiedź i uzupełnienie danych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie różnicowania emerytur osób z rocznika 1953 oraz wypłaty odsetek od zaniżonych emerytur dla urodzonych wówczas osób. Dopiero wtedy podejmie decyzję w sprawie dalszych prac nad petycjami, które zawiesiła do czasu otrzymania odpowiedzi z resortu rodziny. Komisja natomiast nie podejmie dalszych prac nad petycją, która wnosiła o coroczną kwotową waloryzację emerytur i rent.
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej nie zamierza już poprawiać przepisów o emeryturach kobiet z rocznika 1953. Uważa, że nowelizacja z 19 czerwca 2020 r. zrealizowała wyrok Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie. Jednocześnie oszacował, że koszt naprawienia prawa w przypadku emerytów czerwcowych z lat 2009-2019, pominiętych przez ówczesną nowelizację, w latach 2024-2033 wyniósłby w kwotach nominalnych łącznie 2,8 mld zł.