Za rządową nowelizacją ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1675) głosowało 431 posłów, 10 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Projekt noweli przewiduje uzupełnienie przepisów w zakresie rozliczeń świadczeń przyznanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rzecz ochrony miejsc pracy w ramach pomocy państwa w związku z epidemią COVID-19.
Czytaj również: Będzie trzecia, dodatkowa kontrola firm, które sięgnęły po pomoc z FGŚP
Jakie zmiany wprowadza nowelizacja?
Nowe przepisy mają usprawnić działania wojewódzkich urzędów pracy, które są zobowiązane do realizacji rozliczeń i kontroli wsparcia udzielonego z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przedsiębiorcom i innym podmiotom. W projekcie doprecyzowano przepisy o rozliczeniach i kontrolach, a także ewentualnych zwrotach środków, w tym przepisów dotyczących zwrotów częściowych i zwrotu całego dofinansowania. Wskazano, że dookreślenie przepisów w tym zakresie zminimalizuje ryzyko różnych interpretacji tych przepisów przez organy oraz sądy.
Wprowadzona została podstawa prawna do uwzględnienia w planie finansowym Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w latach 2022-2024 kosztów na dalszą realizację zadań wynikających z ustawy COVID-19.
Nowelizacja przewiduje również zmiany dla pożyczkobiorców korzystających z pożyczek z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej lub na utworzenie stanowiska pracy. A także zakłada zmianę okresu, na jaki można zawiesić działalność lub przez który można nie zatrudniać pracownika na utworzonym dzięki pożyczce stanowisku pracy, z sześciu miesięcy na okres powiązany z terminem odwołania stanu epidemii – do trzech miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Ponadto nowe przepisy mają umożliwić ogłoszenie przez ministra rodziny i polityki społecznej programu mającego na celu aktywizację zawodową, integrację i aktywność społeczną cudzoziemców, będących w szczególnej sytuacji. Zakłada się, że celem takiego programu może być udzielanie cudzoziemcom pomocy integracyjnej w tym w zakresie porad z zakresu rynku pracy, nauki języka polskiego i porad specjalistycznych (psychologicznych, prawnych). Szef resortu rodziny i polityki społecznej ma ogłosić program oraz określić katalog podmiotów, do których będzie on kierowany. Wybór podmiotów realizujących zadania programu następować będzie w ramach konkursu ofert skierowanego do organizacji pozarządowych, podmiotów oraz jednostek samorządu terytorialnego.
Teraz ustawa trafi do Senatu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.