Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania polskiego prawa do postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/29/WE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku prostych zbiorników ciśnieniowych (Dz. Urz. UE L 96 z 29.03.2014, s. 45), która zastąpiła dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/105/WE z dnia 16 września 2009 r. odnoszącą się do prostych zbiorników ciśnieniowych (Dz. Urz. WE L 264 z 8.10.2009, s. 12 z późn. zm.).
Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawa polskiego są wynikiem różnic między rozwiązaniami przyjętymi w obu dyrektywach. Co do zasady, zakres rozporządzenia nie ulega zmianie i odnosi się do produkowanych seryjnie prostych zbiorników spawanych o nadciśnieniu wewnętrznym wyższym niż 0,5 bara.
Przedmiotem proponowanej regulacji są procedury zgodności, zróżnicowane w zależności od parametrów zbiorników poddawanych ocenie, a tym samym zagrożeń, jakie stwarzają.
Według Ministra Rozwoju, „przepisy rozporządzenia uzupełniają ogólne wymagania dla wyrobów zawarte w projektowanej ustawie o systemach oceny zgodności i nadzorze rynku”.
Projekt rozporządzenia ws. wymagań dla prostych zbiorników ciśnieniowych
Do uzgodnień międzyresortowych trafił projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie wymagań dla prostych zbiorników ciśnieniowych.