Sposób prowadzenia Centralnego Rejestru Operatorów Urządzeń i Systemów Ochrony Przeciwpożarowej oraz gromadzenia i udostępniania danych Rejestru określa nowe rozporządzenie Ministra Środowiska. W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 stycznia 2016 r. w sprawie Centralnego Rejestru Operatorów Urządzeń i Systemów Ochrony Przeciwpożarowej (Dz. U. poz. 56) Centralny Rejestr Operatorów prowadzony jest w systemie teleinformatycznym i umożliwia automatyczne gromadzenie danych zawartych w Kartach Urządzeń oraz w Kartach Systemów Ochrony Przeciwpożarowej. Operator urządzenia lub systemu ochrony przeciwpożarowej uzyskuje dostęp do rejestru po utworzeniu konta na podstawie wypełnionego formularza rejestracyjnego, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia. Osoba wypełniająca formularz w imieniu operatora urządzenia lub systemu ochrony przeciwpożarowej staje się administratorem konta tego operatora.
Administrator konta lub osoby kontaktowe udostępniają dane zawarte w Karcie Urządzenia lub Karcie Systemu Ochrony Przeciwpożarowej danego operatora urządzenia lub systemu ochrony przeciwpożarowej innym osobom w zakresie niezbędnym do dokonania przez te osoby wpisów w tych kartach zgodnie z przepisami ustawy. Administrator konta ma dostęp do danych zawartych we wszystkich Kartach Urządzeń lub Kartach Systemów Ochrony Przeciwpożarowej danego operatora urządzenia lub systemu ochrony przeciwpożarowej.
Centralny Rejestr Operatorów sygnalizuje automatycznie administratorowi konta i osobie kontaktowej, która ma dostęp do danej Karty Urządzenia lub Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej, na adresy ich poczty elektronicznej, każde sporządzenie Karty Urządzenia lub Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej oraz każdy wpis dokonany w tych kartach. Każdy wpis do Karty Urządzenia lub Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej jest sprawdzany automatycznie pod względem kompletności wprowadzonych danych. Centralny Rejestr Operatorów uniemożliwia zatwierdzenie wpisu do Karty Urządzenia lub Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej zawierającego oczywiste błędy lub niekompletne dane.
Omawiane rozporządzenie wejdzie w życie 16 stycznia br.
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.