"Wszystkie strony zaangażowane w proces uzdrawiania spółki chcą w tej chwili skupić się na opracowywaniu szczegółów planu restrukturyzacji, tak by jak najszybciej mógł on trafić do Komisji Europejskiej" - wskazano w komunikacie.
W sprawie głównego postulatu związkowców, czyli podpisania paktu gwarancji pracowniczych, ustalono, że odbędą się rozmowy po zatwierdzeniu przez KE szczegółowego planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.
Kolejowi związkowcy zapowiadali w ostatnich dniach, że po północy z 28 na 29 czerwca w spółce Przewozy Regionalne ma się rozpocząć bezterminowy strajk. Związki domagały się m.in. zawarcia paktu gwarancji pracowniczych na 5 lat.
Czytaj: Związkowcy Przewozów Regionalnych zapowiedzieli strajk na koniec czerwca
"Odzyskanie przez spółkę rentowności jest niezbędne, by umożliwić Polakom swobodne poruszanie się zwłaszcza w obszarach swoich regionów. Jest to bardzo ważne, bo dzięki transportowi kolejowemu realizowanemu przez Przewozy Regionalne mieszkańcy z mniejszych miejscowości lub peryferii dużych aglomeracji miejskich mają możliwość dogodnego i przystępnego cenowo codziennego dojazdu do pracy, szkół, urzędów czy zakładów opieki zdrowotnej" - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury i rozwoju, odpowiedzialny za kolej Sławomir Żałobka.
Zdaniem prezesa Przewozów Regionalnych Tomasza Pasikowskiego osiągnięte porozumienia było możliwe przede wszystkim dzięki czwartkowemu poparciu planu restrukturyzacji przez 13 marszałków województw.
W czwartek marszałkowie 13 regionów zaakceptowali plan restrukturyzacji PR. Marszałkowie 12 województw (kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego) podpisali tzw. umowy PSC (Public Service Contract). Z kolei PR przekazały, że dodatkowo marszałek województwa śląskiego zadeklarował podpisanie PSC w piątek. Podpisanie umów na czas dłuższy niż rok-dwa było niezbędną częścią planu restrukturyzacji.
"Dzięki tym pozytywnym decyzjom możemy teraz przejść do kolejnego etapu procesu restrukturyzacji, jakim jest przedłożenie do KE szczegółowego planu działań naprawczych, co w efekcie pozytywnie przełoży się na jakość świadczonych przez nas usług przewozowych" - powiedział cytowany w komunikacie Pasikowski.
Scenariusz restrukturyzacji PR zakłada, że partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa, którym będzie po objęciu jesienią większościowego pakietu udziałów Agencja Rozwoju Przemysłu, wniesie do spółki środki finansowe w wysokości 770 mln zł. Zostaną one przeznaczone zarówno na pozbycie się historycznych długów, jak i na jej restrukturyzację i rozwój spółki. Fundusze te zostały zarezerwowane w tegorocznym budżecie państwa.
"Dzięki restrukturyzacji Przewozy Regionalne będą mogły odzyskać długotrwałą rentowność, a także zdolności inwestycyjne m.in. w nowy tabor i jego modernizację, z korzyścią przede wszystkim dla pasażerów, którzy otrzymają dobrą jakościowo i przy tym rozsądną cenowo usługę" - podkreślił przewoźnik.
Jak podano w komunikacie, Agencja Rozwoju Przemysłu zobowiązała się do respektowania postanowień obowiązującego w spółce zakładowego układu zbiorowego pracy oraz wszystkich porozumień zawartych między spółką i związkami zawodowymi w niej działającymi.
PR są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.
Spółka zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie planowała stratę za ub. rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku przewoźnik planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.
(PAP)