Chodzi o rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 726), który do Sejmu wpłynął 9 października 2024 r. Projekt dotyczy nałożenia nowych obowiązków w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju na duże jednostki, jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej, małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw) oraz spełniające określone warunki i kryteria wielkości jednostki zależne i oddziały z siedzibą w Polsce, których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa trzeciego; kontekście dyrektywy delegowanej w projekcie zaproponowano podniesienie co do zasady o 25 proc. wszystkich progów zawartych w ustawie. W projekcie nowelizacji ustawy o rachunkowości zaproponowano zmiany wdrożonych już przepisów dyrektywy o rachunkowości, które mają na celu ich uproszczenie i ujednolicenie. 1 października projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, która do 18 listopada br. ma przedstawić sprawozdanie.
Czytaj również:
Wolontariat pracowniczy – zagadnienia prawne i społeczne dla pracodawców>>
Kwestie pracownicze są elementem strategii ESG>>
BHP elementem raportowania ESG
Bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) to kluczowe elementy raportowania ESG, szczególnie w filarach „S” (Społeczeństwo) oraz „G” (Ład korporacyjny). Nowe przepisy mają na celu zwiększenie przejrzystości działań organizacji oraz poprawę dostępności informacji dla inwestorów i interesariuszy. W nowelizacji podkreślono rolę BHP w minimalizacji ryzyka operacyjnego i zwiększeniu satysfakcji pracowników, co przekłada się na zaufanie interesariuszy. Organizacje będą zobowiązane do monitorowania działań prewencyjnych oraz systematycznego wdrażania audytów i procedur bezpieczeństwa, co przyczyni się do podniesienia standardów w polskich firmach.
- Inwestycja w zespół ekspertów ds. BHP stanowi strategiczny krok wspierający rozwój zrównoważonej kultury bezpieczeństwa. Wykwalifikowani specjaliści opracowują procedury, nadzorują procesy wdrażania standardów oraz stosują najlepsze praktyki BHP. Odpowiedni partner biznesowy w zakresie bezpieczeństwa pracy umożliwia firmie zarządzanie ryzykiem, poprawia efektywność oraz wpływa na obniżenie kosztów związanych z absencją i wypadkowością pracowników. Jest to istotny czynnik w kontekście raportowania ESG, który przynosi firmie wymierne korzyści. Również zaangażowanie zarządu i kadry kierowniczej jest nieodzowne dla wdrażania wysokich standardów BHP oraz kreowania świadomości w zakresie bezpieczeństwa pracy. Zarząd przez transparentne zarządzanie ryzykiem buduje kulturę odpowiedzialności w organizacji. Wprowadzanie audytów, cyklicznych szkoleń oraz systematyczne edukowanie pracowników wspiera przejrzystość działań firmy i pozytywnie wpływa na jej konkurencyjność – mówi Monika Grządziela, dyrektor zarządzająca firmy doradczej W&W Consulting.
Cena promocyjna: 34.9 zł
|Cena regularna: 349 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 69.8 zł
Nowoczesne technologie i ich rola w zarządzaniu BHP
Zgodnie z CSRD firmy muszą stosować nowoczesne technologie w zarządzaniu BHP, co wspiera rozwój kompetencji i zadowolenie pracowników. Inwestowanie w systemy monitorowania, międzynarodowy know-how oraz automatyzację procedur umożliwia podniesienie efektywności operacyjnej. Organizacje, które stosują zaawansowane narzędzia, zyskują na lojalności pracowników i podnoszą poziom zarządzania ryzykiem.
Firmy zobowiązane są monitorować i raportować wskaźniki wypadkowości, które pozwalają na efektywną ocenę jakości i bezpieczeństwa pracy:
- Liczba wypadków na 100 pracowników (S.3) – ocena częstotliwości incydentów;
- Wskaźnik poważnych wypadków (S.3) – liczba incydentów skutkujących długotrwałą niezdolnością do pracy;
- Liczba dni straconych z powodu wypadków przy pracy (S.3) – miernik wpływu wypadków na efektywność operacyjną;
- Średnia liczba dni zwolnień lekarskich na skutek wypadków (S.3) – ocena wpływu wypadków na produktywność;
- Total Recordable Incident Rate (TRIR) (S.3) – międzynarodowy wskaźnik ułatwiający porównania globalne;
- Lost Time Injury Frequency Rate (LTIFR) (S.3) – liczba incydentów skutkujących absencją na milion godzin pracy;
- Incident Reporting Rate (S.3) – wskaźnik zgłoszeń incydentów, co świadczy o proaktywności w zarządzaniu ryzykiem.
Nowelizacja ustawy wymaga od organizacji systematycznego monitorowania oraz raportowania wyników w zakresie BHP, co pozwala na bieżąco analizować trendy i wprowadzać korekty tam, gdzie jest to potrzebne. Regularne raportowanie, zgodne z CSRD, zwiększa transparentność działań firmy i wspiera zaufanie wśród inwestorów, klientów oraz pracowników, którzy doceniają pozytywny wpływ organizacji na bezpieczeństwo i zdrowie.
- Inwestowanie w zespół ekspertów ds. BHP oraz narzędzia do zarządzania bezpieczeństwem to nie tylko klucz do zwiększenia bezpieczeństwa, ale także fundament długofalowego rozwoju firmy – podkreśla Łukasz Wawrzyniak, ekspert bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.