Trwają prace nad wnioskiem Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów, w którym związkowcy zaskarżą przepisy skutkujące obniżeniem ze 100 do 80 proc. wysokości zasiłku chorobowego funkcjonariuszy mundurowych. Chodzi o regulacje, które weszły w życie 1 czerwca 2014 r. ustawą z 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o Policji (Dz.U. poz. 502). Nowela obniżyła ze 100 do 80 proc. wysokość świadczenia podczas choroby na wzór zasad stosowanych do ubezpieczonych powszechnym systemie ubezpieczeń społecznych. Policjanci twierdzą jednak, że takie jednakowe traktowanie jest pozorne, bo u mundurowych podstawą wymiaru świadczenia jest uposażenie zasadnicze oraz stałe dodatki. Natomiast w systemie zusowskim - przeciętne wynagrodzenie z ostatnich 12 miesięcy.

Czytaj: Mundurowi dostaną niższe zasiłki w razie choroby

A zatem, w powszechnym systemie bierze się pod uwagę również dodatki czasowe i nagrody (jeśli nie są one wyłączone na podstawie szczególnych regulacji). Policjanci uważają, ze taki sposób wyliczenia chorobowego jest dyskryminujący. Nie ma w nim miejsca na specyfikę pracy policjanta, dyżury w niedzielę i święta, pracy na rozkaz.

Zasady obliczenia świadczenia chorobowego policjantów budzą również wątpliwości RPO co do naruszenia konstytucyjnej zasady sprawiedliwości społecznej.

To już trzeci wniosek mundurowych o zbadanie konstytucyjności przepisów. W pierwszym chcą oni analizy zgodności z ustawą zasadniczą art. 115a ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji. Chodzi w nim o sposób obliczania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy. Wedle niego należność za jeden dzień takiego urlopu oraz za każde rozpoczęte 8 godzin niewykorzystanego czasu wolnego jest ustalana w wysokości jednej trzydziestej uposażenia. Natomiast w innych służbach ekwiwalent ten ustala się w wysokości jednej dwudziestej drugiej uposażenia. Takie zasady obowiązują np. w Agencji Wywiadu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Służby Kontrwywiadu. Policjanci twierdzą więc, że są dyskryminowani.

 

Czytaj: Mundurowi przestali chorować

Drugi wniosek dotyczy zbadania art. 15 ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariusz Policji. Zgodnie z nim, osoby, które wstąpiły do służby między 1 stycznia 1999 r. a 23 lipca 2003 r. miały prawo do emerytury po 15 latach, przy czym ich staż w policji nie był zwiększany o okres pracy w cywilu. Wprowadzono takie zasady, ponieważ wszyscy policjanci mieli trafić do powszechnego systemu emerytalnego. Rząd jednak wycofał się z takiego rozwiązania i w 2003 r. przywrócono system zaopatrzeniowy. Następni policjanci mają już do służby doliczany staż pracowniczy, ale problemu grupy policjantów, którzy wstąpili do służby między 1 stycznia 1999 r. a 23 lipca 2003 r. do tej pory nie rozwiązano.

Chcesz być na bieżąco? Zajrzyj do Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych