W 2020 r. wielkość globalnego rynku outsourcingu IT była wyceniona na 556,67 mld dolarów. To stanowi 77,75 proc. całego rynku outsourcingu (GrandViewResearch). 90 proc. największych spółek z grupy G2000 zlecało podwykonawcom usługi IT w ciągu ostatnich 5 lat (Statista). Outsourcing IT nie dotyczy już tylko dużych firm. 37 proc. małych przedsiębiorstw zleca na zewnątrz co najmniej jeden proces biznesowy (Clutch).

Z powyższych danych wynika, że firmy bez względu na swoją wielkość czy branżę nie kwestionują już samej idei outsourcingu IT. Aktualnie pytanie brzmi: jaki model współpracy z zewnętrzną firmą IT warto wybrać.

Czytaj również: Co trzeci pracownik planuje zmienić zawód - najchętniej zostałby programistą >

Sprawdź w LEX: Outsourcing - pojęcie i podstawy stosowania tego rozwiązania >>>

Sprawdź w LEX: Zalety i wady outsourcingu dla pracownika >>>

Popularna opcja niekoniecznie najlepsza

Jeden z najbardziej rozpowszechnionych modeli outsourcingu polega na stworzeniu przez dostawcę usług IT zespołu specjalistów, posiadających kompetencje i doświadczenie ściśle odpowiadające potrzebom klienta. 
W ramach tego modelu, określanego często jako Team Leasing, dostawca IT rekrutuje konsultantów, z których buduje zespół o kompetencjach zgodnych ze specyfikacjami i potrzebami klienta. Jakie są wady takiego rozwiązania? Odpowiedzialność za realizację usług, zarządzanie budżetem i ryzyko zostaje po stronie klienta, który sam koordynuje projekt, mając dostęp do poszczególnych konsultantów. Są to zajęcia wymagające od klienta dodatkowego zaangażowania i potrzebnego na te aktywności czasu.

 

 

Mniejsze ryzyko dla firm – więcej korzyści z outsourcingu

Odpowiedzią na tego rodzaju wyzwania może okazać się współpraca w oparciu o model Managed Delivery. W jego ramach dostawca usług IT tworzy dla klienta kompletny zespół konsultantów przypisanych konkretnemu projektowi lub produktowi. W tym modelu praca zespołu koordynowana jest nie przez klienta, ale przez tzw. IT Delivery Managera, ponieważ to dostawca usług IT odpowiada za całość dostarczonego rozwiązania. 

Sprawdź w LEX: Zarządzanie pracownikami w pionach IT - specyfika, organizacja pracy i profile stanowisk >>>

Sprawdź w LEX: Obszary zastosowania outsourcingu - zalety i wady outsourcingu dla pracodawcy >>>

W jakich firmach sprawdzi się model Managed Delivery i jakie są jego największe zalety?

Outsourcing w modelu Managed Delivery jest najskuteczniejszy w dużych organizacjach, działających w oparciu o ustandaryzowane procesy. Pozwala on zapewnić łatwo mierzalne wyniki pracy, zgodne ze wspólnie uzgodnionymi wskaźnikami i porównywalne z efektami działań innych zespołów - mówi Włodzimierz Jakubczak, Head of Managed Delivery w 7N, globalnej firmie zajmującej się konsultingiem i kontraktingiem IT. Jak twierdzi, Managed Delivery stworzono z myślą o współpracach długoterminowych, polegających na realizacji projektu od podstaw i późniejszym rozwoju danego produktu lub usługi. - Jeśli za działania IT odpowiada przez długi czas jeden zespół, wówczas doskonale zna on projekt, utrzymuje bliski kontakt z klientem i lepiej rozumie jego oczekiwania oraz cele biznesowe. Taki team jest też spójną całością, gwarantującą ciągłość pracy - nawet, jeśli ktoś z niego odejdzie, reszta konsultantów może tę osobę łatwo zastąpić i wdrożyć w jej obowiązki nowego człowieka – dodaje ekspert.

To, że członkowie zespołu w modelu Managed Delivery ściśle współpracują ze sobą pod opieką IT Delivery Managera, gwarantuje większą stabilność projektu. Znając potrzeby klienta, konsultanci mogą sprawnie proponować zgodne z nimi narzędzia i sposoby działania, a także nieustannie doskonalić rozwijany produkt lub usługę. Wielką zaletą tej współpracy jest również to, że dostawca usługi ponosi odpowiedzialność za przygotowanie i aktualizację dokumentacji oraz przekazanie klientowi niezbędnej wiedzy.

W ramach tego modelu dostawca, przejmując realizację rozwiązania IT, wspiera działalność biznesową klienta, który nie musi na bieżąco kontrolować pracy zespołu konsultantów i może w większym stopniu poświęcić się realizacji strategicznie ważnych dla niego inicjatyw oraz projektów. Szczegółowe informacje klient uzyskuje dzięki cyklicznym raportom i zawartym w nich, ustalonym wcześniej wskaźnikom jakościowym. Delivery Manager odpowiada za wyznaczanie działań i komunikację między zespołem specjalistów a klientem. To on pracuje ze swoim teamem na co dzień, troszczy się o realizację wyników i rozwiązuje problemy personalne wewnątrz zespołu.

Managed Delivery może być również odpowiedzią na problemy niedoboru specjalistów i wysokich stawek za usługi IT, z którymi zmaga się wiele organizacji. Oczekują one kompleksowych, przemyślanych i konkurencyjnych cenowo rozwiązań outsourcingu, a Managed Delivery może, szczególnie przy długofalowych projektach, spełnić te warunki.