Unia Europejska pracuje nad zmianami dotyczącymi zmian w rozporządzeniach dotyczących koordynacji zabezpieczenia społecznego. Joanna Torbé zwraca uwagę, że rozporządzenia te mają niebagatelne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy świadczą usługi transgraniczne z wykorzystaniem własnego personelu.
Ekspertka podkreśla, że wszelkie doniesienia o uniemożliwieniu delegowania personelu na podstawie art. 12 lub 13 rozporządzenia 883/2004 są nieprawdziwe, wprowadzają niepotrzebny niepokój wśród przedsiębiorców i nie mają uzasadnienia, biorąc pod uwagę obecny stan prac. Chodzi m.in. o propozycję zgodnie, z którą składki na ubezpieczenie społeczne trzeba będzie płacić tam, gdzie pracownik wykonuje największą część swej pracy.
Cena promocyjna: 55.2 zł
|Cena regularna: 69 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Co proponuje Komisja Europejska?
20 listopada 2018 roku Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego przyjęła własne stanowisko w sprawie rewizji rozporządzeń dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego tj. rozporządzenia 883/2004 oraz rozporządzenia 987/2009. Przyjęty dokument jest zaakceptowaną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych propozycją samej Komisji i nie jest dokumentem, który przesądza jak ostatecznie będą brzmiały zmiany tych aktów prawnych.
Komisja przyjęła stanowisko o skróceniu z 24 do 18 miesięcy okresu, podczas którego składki na ubezpieczenie społeczne można nadal opłacać w kraju pochodzenia, jednak dotyczy to delegowania w oparciu o art. 12 rozporządzenia 883/2004. Jednocześnie, w odniesieniu do tej podstawy delegowania pracowników pojawiła się propozycja, aby pracownik przed delegowaniem musiał podlegać ustawodawstwu polskiemu przez co najmniej 3 miesiące. Skutek tej regulacji łagodzi jednak najnowsze orzecznictwo TSUE, które prymat daje w tym zakresie miejscu zamieszkania.
Czytaj też: UE: Niekorzystne dla polskich pracowników zasady ubezpieczeń coraz bardziej realne >
Jeżeli chodzi o zmiany w art. 13 rozporządzenia 883/2004 propozycja Komisji jest taka, aby:
- osoba która wykonuje znaczną część pracy w miejscu zamieszkania podlega ustawodawstwu miejsca zamieszkania;
- osoba która nie wykonuje znacznie części pracy w Państwie miejsca swojego zamieszkania podlegała ustawodawstwu tego Państwa, w którym wykonuje największą część swojej pracy;
- osoba której udział w aktywności zawodowej jest identyczny w Państwach, w których wykonuje pracę podlegała ustawodawstwu miejsca zamieszkania.
Jednocześnie, zgodnie z propozycją poprawki do art. 14 rozporządzenia 987/2009 dodany zostanie w niej ust. 8a zgodnie z którym: „do celów stosowania art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia podstawowego, największą część działalności zawodowej danej osoby określa się, porównując średnie tygodniowe przepracowane godziny w każdym państwie członkowskim.”
Przy założeniu, że dotychczasowe pojęcie „znacznej części pracy” nie ulegnie zmianie, następujące przykłady, podane przez ekspertkę BCC, obrazują skutek wprowadzania zmian:
- Pracownik wykonuje usługi w Polsce przez 26% czasu aktywności zawodowej a przez 74% tej aktywności wykonuje usługi w Niemczech (miejscem zamieszkania opiekuna jest Polska) – w takim przypadku opiekun podlega ubezpieczeniu w Polsce;
- Pracownik wykonuje usługi w Polsce przez 10% [poniżej 25%] czasu aktywności zawodowej a przez 90% tej aktywności wykonuje usługi w Niemczech (miejscem zamieszkania opiekuna jest Polska) – w takim przypadku opiekun podlega ubezpieczeniu w Niemczech;
- Pracownik wykonuje usługi w Polsce przez 50% czasu aktywności zawodowej a przez 50% tej aktywności wykonuje usługi w Niemczech (miejscem zamieszkania opiekuna jest Polska) – w takim przypadku opiekun podlega ubezpieczeniu w Polsce.
Czy propozycja Komisji Europejskiej jest ostateczna?
Joanna Torbé, podkreśla, że powyższą propozycję nadal należy traktować jako wstępną. Kolejny etap procedury legislacyjnej to uzgodnienia w ramach trilogów tj. spotkań trójstronnych przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej, bowiem każda z tych grup ma własne propozycje zmian w ww. aktach prawnych. Ekspertka zwraca też uwagę, że proponowane zmiany nadal są propozycją Komisji i jedynie jedną z propozycji, które będą procedowane na etapie trilogów w związku z tym brakuje powodów, aby przyjmować je jako ostateczne.
Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX:
Procedury:
Delegowanie do pracy w kilku państwach >
Delegowanie do pracy w kilku przedsiębiorstwach >
Delegowanie pracownika a zagraniczna podróż służbowa >
Nie masz dostępu do tych materiałów? Sprawdź, jak go uzyskać >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.