Jak poinformowała w piątek PAP Katarzyna Nyklewicz z WUP, 15 proc. zeszłorocznych absolwentów szkół zawodowych łączyło aktywność zawodową z dalszą nauką.
Badanie pokazuje, że najczęstszym powodem tego, iż absolwenci nie pracują w wyuczonym zawodzie były problemy ze znalezieniem pracy, która odpowiadała zdobytym przez nich kwalifikacjom. Część osób deklarowała jednak, że wybrała ofertę lepiej płatną niż związaną z zawodem, a jeszcze inni nie chcieli pracować w swoim zawodzie.
W grupie pracujących w wyuczonym zawodzie najwięcej było absolwentów szkół policealnych i zawodowych.
Największą zgodność wyuczonego zawodu z wykonywaną pracą deklarowali absolwenci z branży społeczno-medycznej (65 proc.), a najniższą – z branży informatyczno-elektronicznej (20 proc.).
Badani wskazywali po roku obecności na rynku pracy, że - ich zdaniem - podczas kształcenia brakowało przede wszystkim przygotowania praktycznego, np. obsługi specjalistycznych maszyn. Wśród braków absolwenci wymieniali również naukę języków obcych.
Według badania strategie absolwentów na rynku pracy są różne. Wielu z nich była zdeterminowana, by podjąć jakąkolwiek pracę. W ich ocenie pierwsza praca nie musiała być w zawodzie, mogła być na czarno, tysiące kilometrów od miejsca zamieszkania i mogła wymagać pełnej dyspozycyjności, pracy nawet na nocną zmianę.
Często oferty zatrudnienia nie w zawodzie były atrakcyjniejsze finansowo, ale jak wskazują wyniki badania absolwentów szkół zawodowych 2011 r., podejmowanie pracy zgodnej z wyuczonym zawodem i rozwijanie kariery z wykorzystaniem zdobytych kwalifikacji opłaca się bardziej, niż podejmowanie tej niezgodnej z wykształceniem zawodowym (mimo wyższego wynagrodzenia na początku). Absolwent z doświadczeniem w zawodzie zmieniając pracę mógł liczyć na większe zarobki.
Inną formą inwestycji w przyszłość było kontynuowanie nauki. Zdecydowało się na to 40 proc. przebadanych osób. Część z nich łączyło naukę z pracą. Byli to w większości absolwenci techników, którzy najczęściej wybierali kierunki studiów zgodne z wyuczonym zawodem. (PAP)
rgr/ amac/