Odpowiedź:
Odwołany członek zarządu będzie uprawniony do odprawy emerytalnej o ile spełnił warunki niezbędne do uzyskania prawa do emerytury oraz, oprócz stosunku organizacyjnego, pozostawał ze spółką również w stosunku pracy, który ustał w związku z przejściem na emeryturę.
Uzasadnienie:
Członkowie zarządu spółek prawa handlowego nawiązują najczęściej dwa rodzaje stosunków prawnych ze spółką: stosunek organizacyjny wynikający z powołania do pełnienia funkcji członka zarządu oraz stosunek pracy wynikający z zawartej umowy o pracę.
Jeżeli członek zarządu spełnił warunki niezbędne do uzyskania prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, a jego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, nabywa on uprawnienie do wypłaty odprawy emerytalnej w wysokości co najmniej minimum ustawowego wynoszącego równowartość miesięcznego wynagrodzenia. Uprawnienie to wynika bezpośrednio z art. 92[1] § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p. Pierwszy warunek zostaje zrealizowany, gdy osoba ubiegająca się o emeryturę spełni wymogi wynikające z ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 748) - dalej u.e.r. co w omawianym przypadku zostało potwierdzone decyzją organu rentowego o ustaleniu prawa do emerytury. Drugi warunek natomiast wymaga zaistnienia związku pomiędzy ustaniem stosunku pracy oraz przejściem na emeryturę.
Przyjmuje się, że związek czasowy między przejściem na rentę lub emeryturę a ustaniem stosunku pracy nie musi być bezpośredni, a zdarzenia te nie muszą następować równocześnie, ale związek ten nie może być przypadkowy (por. dwa wyroki SN z dnia 4 lutego 2011 r., II PK 149/10 i II PK 224/10 oraz wyrok SN z dnia 2 marca 2010 r., II PK 239/09)
Wysokość odprawy wskazana w przepisach kodeksu pracy jest ustawowym minimum co oznacza, że jeśli w spółce istnieje np. układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagrodzeń inaczej regulujący wysokość należnej odprawy (na korzyść pracownika) to zastosowanie będzie miał akt zawierający postanowienia korzystniejsze dla pracownika.
Kiedy członek zarządu odwołany ze swojej funkcji jest uprawniony do odprawy emerytalnej?
Pytanie pochodzi z publikacji Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń SpołecznychCzy prezesowi zarządu spółki prawa handlowego po odwołaniu z pełnionej funkcji i przedstawieniu byłemu pracodawcy decyzji ZUS o przyznaniu emerytury należy wypłacić odprawę emerytalną na podstawie przepisów prawa pracy?