Tylko 8% przedsiębiorstw przemysłowych i 10% firm usługowych w Polsce wdrożyło w ostatnich latach innowacje w obszarze organizacji i zarządzania – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Eksperci Work Service podkreślają, że budowa innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy, bez wzrostu inwestycji w kapitał ludzki, nie przyniesie poprawy jakości i wydajności pracy. Szczególnie, że nowe technologie wpływają także na postępującą automatyzację przedsiębiorstw i wymuszają rozwijanie nowych kompetencji pracowniczych.
Innowacyjność jest kojarzona głównie z procesami technologicznymi, które mają przekładać się na powstawanie nowych lub udoskonalonych produktów. Jednak nowoczesne technologie pozwalają też na wprowadzanie innowacji organizacyjnych i nowatorskich rozwiązań wewnątrz firmy. Należą do nich: zasady współpracy w organizacji, systemy odpowiedzialności i motywacji pracowników, programy szkoleń czy zmiany struktury zatrudnienia. Kapitał ludzki i intelektualny to niematerialna wartość przedsiębiorstwa, która jest jego siłą napędową i ma olbrzymi wpływ na konkurencyjność. To także potencjał, który odchodzący z pracy pracownik zabiera ze sobą m.in.: wiedza na temat firmy i branży, dane historyczne dotyczące przedsiębiorstwa, a także kwalifikacje zawodowe, kreatywność i zaangażowanie.
Źródło: workservice.pl, stan z dnia 10 marca 2016 r.