Chodzi o projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (nr 36). Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej było zmuszone przygotować drugą jego wersję, ponieważ pierwsza, w której uzależniało wysokość maksymalnej temperatury w miejscu pracy od mierzenia tempa metabolizmu pracowników, spotkała się z powszechną krytyką pozostałych ministerstw.

Czytaj również:

Metabolizm pracownika bez wpływu na temperaturę w firmie>>

Pracodawcy będą mierzyć, ważyć i pytać o wiek pracowników>>

Jaka będzie maksymalna temperatura?

Zmiana rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. poz. 1650, z 2007 r. poz. 330, z 2008 r. poz. 690, z 2011 r. poz. 1034 oraz z 2021 r. poz. 2088) sprowadza się do dodania tylko jednego – nowego par. 30a.

Zgodnie z nim, w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę nie wyższą niż 35°C (308 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni, związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, temperatura nie będzie mogła być wyższa niż 32°C (305 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.

Co więcej, w przypadku gdy temperatura w pomieszczeniu pracy z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 28°C (301 K), a przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet – 25°C (298 K), pracodawca będzie obowiązany:

  1. zapewnić odpowiednie rozwiązania techniczne obniżające tę temperaturę, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają,
  2. jeżeli obniżenie temperatury nie jest możliwe – zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników - uzależnione od warunków i specyfiki pracy.

W myśl par. 30a ust. 3, przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni, gdy temperatura z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 25°C (298 K), pracodawca będzie obowiązany zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników, uzależnione od warunków i specyfiki pracy.

Rozwiązania organizacyjne, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i ust. 3, pracodawca będzie ustalał po konsultacji z pracownikami w ramach komisji bhp, o której mowa w art. 237(12) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.

Przepisy ust. 1 nie będą stosowane w odniesieniu do prac, o których mowa w art. 151(10) pkt 1–2, 5–8 oraz 9 lit. c-h ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, pracowników instytucji, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r., poz. 338, 743 oraz 858), a także funkcjonariuszy oraz żołnierzy zawodowych.

- Projektowane rozporządzenie może wiązać się z koniecznością ponoszenia kosztów związanych z zapewnieniem odpowiednich rozwiązań technicznych i organizacyjnych zabezpieczających pracowników przed pracą w nadmiernej temperaturze, a w przypadku bardzo wysokich temperatur również czasowego wstrzymania pracy. Nie jest możliwe oszacowanie dokładnego wpływu przedmiotowej regulacji na pracodawców i pracowników – przyznaje MRPiPS w ocenie skutków regulacji.

Projektowane rozporządzenie przewiduje jednak o wiele dłuższe vacatio legis. O ile w pierwszej wersji projektu ministerstwo proponowało, by nowe przepisy weszły w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tak najnowsza wersja przewiduje, że projektowane przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

 

Cena promocyjna: 84.55 zł

|

Cena regularna: 89 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 66.75 zł


Jak ministerstwo określało wartości temperatury

- Dotychczas obowiązujące rozporządzenie o bhp nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia w pomieszczeniach pracy temperatury odpowiedniej do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższej niż 14°C – chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Natomiast w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna i w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18°C. Obowiązujące przepisy wskazują zatem minimalną temperaturę w miejscu pracy, natomiast nie określają temperatury maksymalnej, co jest istotnym mankamentem obecnych regulacji prawnych – podkreślają autorzy projektu w uzasadnieniu. Jak wskazują, przepisy prawa pracy regulują jedynie środki ochrony pracownika pracującego w warunkach szkodliwych mikroklimatu gorącego. Przepisy dotyczą jednak pracy w wysokiej temperaturze spowodowanej czynnikami technologicznymi, a nie warunkami atmosferycznymi. Tym samym rozwiązania nie dotyczą ogółu pracowników, a jedynie niewielkiego odsetka wszystkich zatrudnionych w gospodarce narodowej.

- W konsekwencji konieczne jest wprowadzenie zmiany obowiązujących ogólnych przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, polegającej na uregulowaniu obowiązków pracodawców w sytuacji, gdy z uwagi na warunki atmosferyczne temperatura w pomieszczeniach pracy, jak i na otwartej przestrzeni, osiągnie określone w projektowanym rozporządzeniu wartości – dodaje MRPiPS.

Zmiana przepisów sprowadza się zatem do pięciu punktów. Mianowicie:

  1. W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę nie wyższą niż 35 °C (308 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.
  2. Przy wykonywanych na otwartej przestrzeni pracach ciężkich – tj. związanych z wysiłkiem fizycznym powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, temperatura nie może być wyższa niż 32 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.
  3. Od stosowania powyższych obowiązków wprowadzono wyjątki w odniesieniu do prac, których wykonywanie jest obiektywnie konieczne.
  4. W przypadku gdy temperatura w pomieszczeniu pracy z uwagi na warunki atmosferyczne, przekroczy 28 °C, a przy pracach ciężkich – 25 °C, pracodawca będzie zobowiązany: 1) zapewnić odpowiednie rozwiązania techniczne obniżające tę temperaturę, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają, 2) jeżeli obniżenie temperatury nie jest możliwe – zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników - uzależnione od warunków i specyfiki pracy.
  5. Przy pracy na otwartej przestrzeni przy temperaturze powyżej 25 °C pracodawca będzie zobowiązany do podjęcia odpowiednich rozwiązań organizacyjnych.

- Określone powyżej wartości temperatury przyjęto na podstawie przeprowadzonych przez CIOP-PIB symulacji komputerowych temperatury, przy której praca może stanowić dla przeciętnego pracownika nadmierne obciążenie cieplne . Takie same progowe wartości temperatur zawarł w swoim opracowaniu Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi (IMP). Na uwagę zasługuje również, że progi temperatury, przy których należy podjąć działania techniczne lub organizacyjne, są zbieżne z progami, po przekroczeniu których pracodawca obowiązany jest zapewnić pracownikom napoje – podkreśla MRPiPS.