Autorami unikatowego pomysłu, który jesienią tego roku zostanie oficjalnie zaprezentowany podczas wielkiego spotkania branży informatycznej w San Francisco, są specjaliści z firmy One2tribe, która w ostatnim czasie dołączyła do lokatorów Sosnowieckiego Parku Naukowo-Technologicznego, działającego na terenie dawnej kopalni.

Najbardziej innowacyjną technologią, która będzie rozwijana w Sosnowcu, jest obecnie platforma Tribeware, przeznaczona dla dużych zespołów sprzedażowych. Dzięki niej można nie tylko monitorować wykonanie określonych zadań, ale również motywować do ich wykonania.

„Głównym elementem innowacyjnym naszych produktów jest powiązanie psychologii behawioralnej z elementami Big Data, analityki oraz elementami gier. Znane z rynku gier mechaniki są mapowane na psychologiczne schematy nagród. Dzięki temu możliwe jest opracowywanie programów motywacyjnych działających w zupełnie nowy sposób” – wyjaśnił prezes spółki Wojciech Ozimek.

„Dzięki naszej technologii możliwe jest m.in. monitorowanie wypalenia pracownika czy analizowanie deficytów wiedzy i motywacji, które można uzupełnić, zanim osoba zniechęci się do pracy lub firma zrezygnuje z jej usług” – dodał.

Polecamy: Jak motywować pracowników z pokolenia Y?

Innowacyjność projektu polega właśnie na włączeniu do niego sfery związanej z motywacją, podczas gdy wiele podobnych platform koncentruje się na wskaźnikach technicznych, np. odnoszą się tylko do liczby wykonań jakiegoś zadania. Stworzenie takiego rozwiązania to efekt połączenia doświadczeń z rynku gamifikacji, gier dla biznesu oraz systemów z obszaru motywacji i psychologii behawioralnej.

Gamifikacja, nazywana także grywalizacją, oznacza wykorzystywanie mechanizmów znanych np. z gier komputerowych do modyfikowania zachowań ludzi, aby poprawić ich zaangażowanie w pracę czy w naukę. Technika – podobnie jak w przypadku "wciągających" gracza gier komputerowych - bazuje na przyjemności, jaka płynie z kolejnych osiągalnych wyzwań. Przeniesienie tego mechanizmu w sferę biznesu może poprawić wyniki firmy albo usprawnić komunikację, zarówno wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz – z partnerami i klientami.

„Koncentrujemy się na produkcji oprogramowania związanego z ekonomią behawioralną, czyli zarządzaniem motywacją za pomocą schematów nagród, oraz grami biznesowymi i edukacyjnymi. Misją firmy jest zastosowanie gier w nauczaniu dzieci i dorosłych, zmianie zachowań oraz motywowaniu pracowników” - tłumaczył Ozimek.

Firma One2tribe znalazła się w dziesiątce najbardziej innowacyjnych polskich spółek IT w zestawieniu Computerworld; była też nagrodzona m.in. przez amerykańską firmę Nexon w konkursie Nexon Initiative na najbardziej innowacyjny pomysł na grę social. Jej rozwiązania stosują duże banki czy operatorzy sieci komórkowych. Wśród największych klientów zagranicznych był duński Egmont Global, amerykański Nexon i izraelski Loco Loco.

Twórcy innowacyjnego rozwiązania starają się obecnie o dofinansowanie kolejnej wersji projektu z programu GameINN, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. (PAP)