Z danych wynika, że przedsiębiorcy ciągle nie mają świadomości nałożonych obowiązków związanych z ochroną danych osobowych, m.in. nie dopełniając wymogu rejestracji zbiorów danych. Ponadto nie wdrażają w firmach polityki dotyczącej bezpieczeństwa i nie są gotowi na wypadek kontroli GIODO.
Firmy często bagatelizują kwestie związane z ochroną danych osobowych, skupiając się na innych. Trzeba przecież pamiętać o podatkach i deklaracjach, o ZUS i PIP, o przepisach BHP i licznych obowiązkach wynikających z prawa pracy. Tymczasem za nieprzestrzeganie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych grożą wysokie kary.
Wszystko przez to, że w małej firmie wiele z tych formalności spoczywa na jednej osobie i jest to często sam przedsiębiorca. Ochrona danych osobowych spychana jest więc na ostatnie miejsce w kolejce obowiązków do wypełnienia. Dlaczego? Głównie z powodu nieznajomości przepisów w tym obszarze, ale także dlatego, że przedsiębiorcy nie czują zagrożenia kontrolą GIODO.
Jak wynika ze sprawozdań Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, liczba kontroli nie jest duża. W 2013 r. przeprowadzono ich 173, rok wcześniej 165. Prawdopodobieństwo, że kontrola obejmie danego przedsiębiorcę jest więc niewielka. Jednak nawet jeśli kogoś nie przekonuje to, że przepisów trzeba przestrzegać, nie może spać spokojnie. Nikt nie spodziewa się GIODO, ale już kontrole PIP zdarzają się znacznie częściej. A na mocy porozumienia z końca 2012 r. pomiędzy GIODO i PIP, obie instytucje mogą sprawdzać zarówno przestrzeganie przepisów prawa pracy, jak i ochrony danych osobowych. Na 2014 rok PIP zapowiadała przeprowadzenie aż 88 tys. kontroli.
W ich trakcie mogą wyjść na jaw nieprawidłowości związane z przetwarzaniem danych pracowników lub klientów, co będzie skutkować przekazaniem informacji do GIODO. Trzeba zatem przygotować się zawczasu. Dowiedzieć się, kiedy firma ma do czynienia z danymi osobowymi, jakich zasad należy przestrzegać przy ich przetwarzaniu, jak zorganizować tę sferę działalności w firmie i jak dopełnić niezbędnych formalności.
Agnieszka Rosa