Postępowanie po wypadku przy pracy zostało określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalenia przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870).

Zgodnie z nim, pracodawca jest obowiązany powołać zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi, co do zasady, pracownik służby bhp oraz społeczny inspektor pracy. Zespół ten ma 14 dni na ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku oraz sporządzenie protokołu powypadkowego, w którym powinno się znaleźć m.in. stwierdzenie, czy dane zdarzenie jest wypadkiem przy pracy. Termin 14-dniowy, wskutek uzasadnionych przeszkód lub trudności, może być wyjątkowo przedłużony. W takim przypadku zespół musi podać przyczynę opóźnienia w protokole.

Również stwierdzenie w protokole powypadkowym, że wypadek nie jest wypadkiem przy pracy albo że zachodzą okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawo pracownika do świadczeń przysługujących z tytułu wypadku, wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia.

Jeżeli poszkodowany nie zgadza się z treścią protokołu powypadkowego, ma prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do zawartych w nim ustaleń. Zespół powypadkowy jest obowiązany pouczyć poszkodowanego o takim prawie. Jeżeli poszkodowany nadal nie zgadza się z treścią protokołu, ma prawo odwołania się od treści protokołu do sądu pracy na podstawie art. 189 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 101 z późn. zm.). Na podstawie tego przepisu poszkodowany może wystąpić do sądu również w przypadku, gdy bez uzasadnienia następuje znaczna zwłoka w sporządzeniu protokołu powypadkowego.

W przypadku rażącego rozmijania się treści protokołu ze stanem faktycznym lub podawania przez zespół powypadkowy przebiegu zdarzenia niezgodnie z prawdą, poszkodowany - oprócz wystąpienia do sądu o ustalenie, czy dane zdarzenie było wypadkiem przy pracy - może zawiadomić Państwową Inspekcję Pracy, która zbada sytuację zgodnie ze swoimi uprawnieniami.

Przedstawianie niezgodnych z prawdą informacji, dowodów lub dokumentów dotyczących wypadku przy pracy jest, zgodnie z art. 283 § 2 pkt 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.), wykroczeniem i podlega karze grzywny. O fakcie niesporządzenia dokumentacji powypadkowej poszkodowany może również zawiadomić prokuraturę, bowiem umyślne zaniechanie sporządzenia i doręczenia poszkodowanemu protokołu powypadkowego stanowi przestępstwo przewidziane w art. 221 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.).

Edward Kołodziejczyk